ADiT, Warszawa 2020.
Spojrzenie na przeszłość
Antologia czeskich dramatów z ostatniego dziesięciolecia to książka, którą trudno byłoby wykorzystać w teatrach stawiających na rozrywkę, za to w alternatywie i instytucjach stawiających na powagę czy polityczne przesłania bardzo się przyda. Co charakterystyczne dla wszystkich zgromadzonych tutaj utworów – niemal wszyscy bohaterowie albo chociaż autorzy chcą powiedzieć coś na temat rządów Havla – to stały punkt odniesienia. Zresztą, chociaż autorzy tworzą coś teraz – bardzo silnie istnieje w ich tekstach przeszłość, zupełnie jakby tylko to, co sprawdzone i już przeanalizowane przez fachowców, mogło być godne uwagi. Aktualnych kwestii lepiej nie poruszać, dopóki nie osiągną stabilizacji – a ich znaczenia nie staną się oczywiste i powszechnie czytelne. Nastawienie na przeszłość ma definiować bohaterów, tworzyć ich systemy wartości i nakreślać nastroje w rodzinach. Od pozaliterackiego świata nie ma ucieczki. Próby czerpania z historii automatycznie uniemożliwiają żarty: twórcy dramatów unikają lekkości, zamieniając swoje sztuki bardziej w traktaty społeczne i polityczne niż w utwory do wystawiania na scenie. Niewątpliwie tak silne zaangażowanie skraca ich czas do wykorzystywania na scenie – nawet ucieczka w historię nie da gwarancji przetrwania.
Lubują się autorzy w symbolach i znakach, scenkach podatnych na wielowymiarowe interpretacje, a przy tym silnych w swojej budowie. Potrzebują swoistego szyfru, który wprowadzi płaszczyznę porozumienia z odbiorcami. To działa jak mrugnięcie okiem do widza – jeśli mówi się o kupie orła, każdy zrozumie, o co chodzi. Przynajmniej kiedy opatrzy się to odpowiednim komentarzem, bo wszyscy mają tu skłonność do objaśniania wygłaszanych kwestii. Jakiego zagadnienia autorzy by nie poruszyli, i tak zawsze wracają do kwestii władzy. Chodzi o to, żeby pokazać mechanizmy jej działania. Prześcigają się literaci w poszukiwaniu zależności tam, gdzie odbiorcy by się tego nie spodziewali – na przykład w środowiskach akademickich. W ujęciu artystów historię zmieniać może wszystko – ale nie ludzie, przynajmniej nie bezpośrednio. Różne punkty z przeszłości przydają się przy kreśleniu sytuacji.
A jeśli autorów akurat nie interesują konkrety historyczne – posługiwać się będą parodiami i satyrą. Przez nawiązania do znanych dzieł literackich mogą pokazywać przemiany kulturowe. Sygnały intertekstualne nie dość, że są bardzo czytelne, to jeszcze podkreślane dosłownymi wskazówkami na przykład w tytułach – zupełnie jakby odbiorcy nie mogli samodzielnie odkrywać źródeł pomysłów. W tomie „Prawda i miłość. Czeskie sztuki współczesne” dialogi rozpisywane są na wiele głosów i wielu bohaterów, tak jest zdecydowanie prościej kreować urozmaicone przestrzenie. Ciekawym zjawiskiem staje się tu unikanie naturalności, zarówno w tematyce, jak i w sposobach prowadzenia rozmów. Bohaterowie nie wchodzą ze sobą praktycznie w dialogi, znacznie częściej wygłaszają po prostu opinie w oderwaniu od siebie samych. Funkcjonują nastawieni na przeszłość, a nie na najbliższe otoczenie. Każdy z twórców odnosi się ponadto do motywu istotnego dla społeczeństwa. I właśnie przeładowanie przesłaniami i traktatami do wygłoszenia uniemożliwia autorom obrazowanie zwykłego funkcjonowania postaci czy skupianie się na fabule. Stąd przeskoki czasowe do określonych punktów historii najnowszej, stąd też ciągłe rozważania na tematy polityczne. „Prawda i miłość” to zbiór tekstów mocno zaangażowanych – przynoszących czytelnikom wiadomości na temat czeskiej rzeczywistości. Liczy się tutaj zestaw nawiązań, komentarzy spoza świata literatury. „Prawda i miłość” to przegląd sposobów mówienia o otoczeniu i jego wpływanie na losy jednostek. Autorzy odwołują się do skomplikowanych kwestii i nie dbają o przybliżenie ich szerokiemu gronu odbiorców.
Recenzje, wywiady, omówienia krytyczne, komentarze.
Codziennie aktualizowana strona Izabeli Mikrut
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.
Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.
Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.
Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com
Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.
Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.
Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com
Subskrybuj:
Komentarze do posta (Atom)
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz