* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

piątek, 19 marca 2021

Sven Carlsson, Jonas Leijonhufvud: Tajemnica Spotify. Muzyczna rewolucja

Poradnia K, Warszawa 2020.

Wyścig

Takie książki zawsze spotykają się z zainteresowaniem na rynku. Bez względu na to, czy są tworzone z udziałem tych, którzy odnieśli sukces, czy bazują na opowieściach ich (niekoniecznie byłych) współpracowników, pokazują, że warto mieć marzenia i dążych do ich zrealizowania. Sven Carlsson i Jonas Leijonhufvud wybrali Spotify jako źródło inspiracji dla tych, którzy nie boją się konkurencji i chcą wcielać w życie własne start-upowe pomysły. I chociaż Daniel Ek, najczęściej powracający w tym tomie ojciec sukcesu Spotify nie zgodził się na udzielanie autorom informacji na temat swojej firmy, ci niestrudzenie przeprowadzali dziennikarskie śledztwo, żeby pojąć zasady funkcjonowania Spotify – i odnotowywać drogę, jaką firma przeszła.

Z co najmniej jednego powodu ta lektura zaintryguje wszystkich czytelników śledzących działania wielkich medialnych koncernów i internetowych gigantów: Spotify jako wytwór małej szwedzkiej firmy podbiła świat i stała się poważną konkurencją dla największych: można było ją z wielkim zyskiem sprzedać, zwłaszcza że pojawiały się oferty od wszystkich liczących się w branży. O tym, co zrobił Daniel Ek i jego współpracownicy, piszą Sven Carlsson i Jonas Leijonhufvud: ale najpierw przyglądają się szeregowi wyzwań, z jakim twórcy musieli się zmierzyć. Spotify jako platforma do muzyki dokonała czegoś, co wydawało się niemożliwe: zmieniła sposób myślenia o utworach muzycznych jako takich i o dostępie do nich. Pojawią się zatem w tej książce wyzwania związane z dotarciem do użytkowników, z zapewnieniem im tego, czego oczekują (więc i z wyprzedzaniem potrzeb lub odgadywaniem reakcji), ale też – z przekonaniem wielkich firm fonograficznych do nowego podejścia do rozprowadzania muzyki. Nawet jeśli twórcy tomu nie do wszystkich dokumentów mogli dotrzeć, są w stanie nakreślić czytelnikom rozmach umów i stopień ryzyka podejmowanego przez właścicieli. Tu liczy się jednak nie tylko zestaw decyzji biznesowych, ale i wyobraźnia. A więc Sven Carlsson i Jonas Leijonhufvud nawiązują do tego, co zwykle inspiruje przeciętnych odbiorców: pokazują, że każdy może zostać gigantem internetowym, jeśli tylko wpadnie na pomysł, którego nikt przed nim nie miał. W ten sposób relacja związana z historią firmy zamienia się w opowieść o spełnianiu marzeń – może nie brzmi jak baśń, bo zbyt dużo tu konkretów i spotkań na szczycie – ale jednak „Tajemnica Spotify” to w drugiej warstwie lektury właśnie relacja dotycząca pokonywania ograniczeń. Pokazuje, czego potrzeba, żeby zaistnieć w branży, która rzekomo nie dopuszcza do siebie nowych. I już samo to będzie powodem sięgnięcia po tom. Sven Carlsson i Jonas Leijonhufvud pozwalają na odkrywanie tajników działania firmy, którą każdy – przynajmniej z młodszego pokolenia – będzie kojarzyć. W treści – nie ma tu poszukiwania sensacji, chociaż życie dostarcza kilku poważnych wstrząsów, znacznie bardziej dla autorów liczy się jednak odsłanianie zakulisowych informacji, zaspokajanie ciekawości odbiorców i udowadnianie im, że Dolina Krzemowa to nie jedyne miejsce, w którym można zaistnieć.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz