* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

niedziela, 29 kwietnia 2018

Drugoteścik. Testy kompetencji dla klasy 2

Wilga, Warszawa 2018.

Sprawdziany

Chociaż trwają dyskusje nad sensem męczenia dzieci testami kompetencji i nad jakością systemu edukacji, każdy rodzic i nauczyciel z ulgą przyjmie zestaw pomocy przy sprawdzaniu postępów w nauce dziecka. „Drugoteścik. Testy kompetencji dla klasy 2” to książka przygotowana z myślą o pedagogach, ale skorzystać z niej mogą również rodzice – by śledzić jakość kształcenia najmłodszych. Ta publikacja ma pomóc oswoić się z wypełnianiem testów, przyzwyczaić dzieci do specyficznej formy sprawdzianów i upewnić się, że poradzą sobie w szkole. Trzy wielkie dziedziny wyznaczają obszar tych zadań: tomik dotyczy edukacji polonistycznej, matematycznej i przyrodniczej. Zawierać będzie zatem ćwiczenia urozmaicone, chociaż – nigdy nie łączone.

Publikacja składa się ze 107 ponumerowanych zadań, nieposegregowanych tematycznie, a przeplatających się ze sobą, co oznacza, że dziecko może rozwiązywać je po kolei i nie znudzić się monotonią tematyczną. Pojawiają się tu testy na czytanie ze zrozumieniem (króciutki tekst z zestawem pytań), proste działania arytmetyczne lub matematyczne zadania tekstowe, układanie wyrazów w porządku alfabetycznym, tworzenie antonimów lub liczby mnogiej od podanych wyrazów, dzielenie na sylaby, tworzenie zdrobnień, układanie pytań, próśb i rozkazów na podstawie podanego zdania oznajmującego. Wydaje się, że zadania z języka polskiego cechuje największa różnorodność. W przypadku matematyki jednak do tomiku wkraczają krzyżówki arytmetyczne czy diagramy, obok miejsca na działania są i miejsca na pełnozdaniowe odpowiedzi. Wartym uwagi motywem są elementy codzienności, których dziecko powinno się nauczyć: trzeba podać numery telefonów na policję, pogotowie czy straż pożarną, odczytywać godziny i temperatury, nazywać miesiące (i umieć je uszeregować). Są tu drobiazgi geograficzne i z zakresu biologii, trzeba między innymi umieć wskazać drzewa iglaste lub liściaste, połączyć symbole graficzne dotyczące pogody z tekstowymi odpowiednikami albo zaznaczyć w tabelce cechy ssaków i ptaków. Wszystko to składa się na podstawową – i niezbędną – wiedzę.

Niewiele jest w „Drugoteściku” graficznych ozdobników: zwykle to detale, które odnoszą się w jakiś sposób do treści zadań i pozwalają przełamać rutynę stron, czasami zostają dołączone do samych ćwiczeń jako wskazówki dla odbiorców. Za to autorzy tomiku zadbali o to, by był on estetyczny i wizualnie atrakcyjny dla dziecka. Zamiast podziału na trzy linie pojawia się na przykład zakolorowana przestrzeń, w którą wpisuje się małe litery. Polecenia i granice między linijkami na odpowiedź są czerwone, pola do uzupełnienia – niebieskie, a przykłady oraz punkty wyjścia – czarne. Inne kolory stosowane są oszczędnie, żeby uniknąć wrażenia pstrokacizny – ale zaznaczają przejście do kolejnego tematu bądź związek formalny z innym zadaniem w książce. Chodzi o to, żeby nie zniechęcić dzieci do pracy zbytnią powagą, ale też zanadto ich nie rozpraszać podczas działań.

„Drugoteścik” może jako książka dostępna rodzicom i wychowawcom posłużyć do monitorowania postępów – ale nadaje się też dla tych dorosłych, których pociechy jeszcze przed pójściem do szkoły wykazują chęć do poznawania liter i nauki pisania. Ci mogą wybierać określone zadania i próbować je razem z dzieckiem uzupełniać, zachowując przy tym odpowiednie proporcje między rozrywką i edukacją.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz