* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

czwartek, 5 stycznia 2017

Alicja Żarowska-Mazur, Dawid Mazur: Piksele, wektory i inne stwory. Grafika komputerowa dla dzieci

PWN, Warszawa 2016.

Rysowanie na ekranie

To książka edukacyjna, po którą nie tylko młodzi odbiorcy sięgnąć mogą z ciekawości i aby szybciej opanować zasady obrabiania zdjęć w programach graficznych – oraz by tworzyć ilustracje komputerowe bez większego wysiłku. Każdy, kto chciałby poznać podstawy pracy z programami graficznymi, znajdzie tu szereg przydatnych wskazówek. Równie dobrze „Piksele, wektory i inne stwory” mogłyby być kierowane na przykład do seniorów. Jedynym bowiem wyznacznikiem wieku odbiorcy są w tomie bezpośrednie do niego zwroty. Alicja Żarowska-Mazur i Dawid Mazur przygotowują kurs pod kątem najczęstszych potrzeb zwykłych użytkowników, a posługują się przy tym albo narzędziami dostępnymi w sieci, albo najbardziej popularnymi programami. Teorie dostosowują do praktyki, co sprawia, że od początku uda im się zachęcić odbiorców do wnikliwej lektury i sprawdzania kolejnych wskazówek.

Pierwsze kroki to obrabianie zdjęcia – kadrowanie, dobieranie kontrastu, rozjaśnianie lub przyciemnianie wybranych elementów, nasycenie barw – ale też usuwanie zbędnych elementów (zmarszczek, niepotrzebnych nitek, napisów itp.). Przy okazji autorzy uczą fachowego spojrzenia na zdjęcie – uświadamiają odbiorcom, na co zwrócić uwagę i gdzie wprowadzać poprawki (ale też – czym grozi nadmierna ingerencja w zdjęcie). Podsuwają rozróżnienia między zapisem kolorów w RGB i CMYK z uwzględnieniem wymogów drukarni – tom przyda się więc również wtedy, gdy ktoś przygotowuje ulotki, gazetki czy gadżety reklamowe samodzielnie. Taka wiedza zaoszczędzi sporo pracy i nerwów. Retuszowanie zdjęć to najczęstszy powód sięgania przez amatorów do programów graficznych. W tomie pojawiają się jednak przykłady zróżnicowane tematycznie – raz jest to praca nad fotografiami przedstawiającymi dziecko, raz – usuwanie „brzydkiego” budynku z pejzażu czy napisu z latarni ulicznej. Tak Alicja Żarowska-Mazur i Dawid Mazur uświadamiają odbiorcom różne możliwości oferowane przez programy graficzne.

Kiedy już zaspokojona zostanie pierwsza ciekawość, przychodzi czas na zamienianie się w artystę. Najpierw – opracowanie zdjęcia zamku nocą tak, by przypominał budowlę z kreskówkowego horroru. Tu pojawia się praca na warstwach i wykorzystywanie różnych narzędzi: chmury trzeba domalować pędzlem, błyskawice rozmyć dzięki efektom cieni, w tle zastosować gradient… wydaje się, że twórcy tomu tak wymyślają przykładowe zadania, żeby wymagały jak najwięcej różnorodnych działań. Później już odbiorcy będą samodzielnie krok po kroku tworzyć całe rysunki – portrety czy krajobrazy, nie zabraknie też pracy z tekstem (w końcu programy graficzne umożliwiają też „składanie” prostych materiałów – przeciętnemu użytkownikowi taka wiedza w zupełności wystarczy do codziennej pracy).

„Piksele, wektory i inne stwory” to książka o przejrzystej konstrukcji. Autorzy prowadzą tu każdego początkującego grafika za rękę, nie pomijają żadnego kroku, podprowadzają również za sprawą zrzutów ekranu i zaznaczanych opcji. Wystarczy realizować kolejne wskazówki, by szybko poznać potencjał programów graficznych – i rozwijać własne umiejętności. Takie komputerowe zabawy przyniosą sporo radości, zwłaszcza że jedynym ograniczeniem użytkowników będzie ich własna wyobraźnia. I tutaj czasami autorzy namawiają do graficznych szaleństw. Tom „Piksele, wektory i inne stwory” przygotowany został z wprawą i dobrym planem na całość – łatwo znaleźć w nim potrzebne wiadomości, można się sporo dowiedzieć, a przy tym zyskać cenne umiejętności. To książka dla każdego, kto chciały spróbować swoich sił w podstawach grafiki komputerowej. Alicja Żarowska-Mazur i Dawid Mazur sprawiają, że wszystko wydaje się proste i przystępne, warto zatem podjąć wyzwanie.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz