* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

poniedziałek, 16 grudnia 2024

Wielka księga opowieści kryminalnych. Zbrodnie pozornie niemożliwe

Familium, 2024.

Logika i wyobraźnia

Pierwsze, co rzuca się w oczy w przypadku tej publikacji, to sposób wydania: wielka, licząca ponad 500 stron dużego formatu księga z wszytą zakładką i grubymi stronami to tom, którego nie da się zabrać w podróż, czytać w autobusie albo tramwaju. Wraca więc koncepcja lektury jako święta, celebrowania czasu spędzanego nad książką. Wraca nie bez powodu: w końcu twórcy tej antologii wykorzystują klasykę, w pewien sposób więc nawiązują do dawnych tradycji. W całym urzekającym i albumowym wydaniu jest jednak bolesny brak korekty: nikt nie sprawdził choćby dzielenia wyrazów (więc jest w tym duża doza przypadkowości), podobnie rzecz ma się z niezręcznościami w przekładach (cofanie twarzy może zaskoczyć i trzeba się będzie zastanowić nad sensem), albo z rozgraniczaniem wypowiedzi i komentarzy narratora. Jeśli ktoś jest w stanie przebrnąć przez tego typu niedociągnięcia, czeka go literacka zabawa w podglądanie pomysłów i rozwiązań z kryminałów. Pojawia się w tej książce dwadzieścia opowiadań – różnych autorów kryminalnych. Większość odbiorców będzie kojarzyła tylko kilka nazwisk, które uszeregowane są – jak się może wydawać – od najbardziej do najmniej znanych. W ramach kryminałów pojawia się jednak także między innymi Edgar Allan Poe czy Stephen King. Są tu Arthur Conan Doyle i Agatha Christie, ale też twórcy, którzy nie mieli szans zaistnieć w świadomości przeciętnego czytelnika z dzisiejszych czasów. Zapomniani i odkrywani na nowo przez popkulturę – albo kompletnie pomijani. Wszystko po to, żeby udało się uporządkować konstrukcję.

Liczą się tutaj różne rodzaje zagadek kryminalnych, pułapek i niespodzianek, które wymagają użycia logiki i wyjaśniania czytelnikom kulis sprawy. Trudnią się tym eksperci od zbrodni – detektywi (czasem – detektywi-amatorzy), którzy cechują się wyjątkowo wyostrzonym zmysłem obserwacji. Najpierw trzeba przeprowadzić śledztwo, w miarę możliwości przepytać osoby, które znajdowały się na miejscu zbrodni albo z jakiegoś powodu mogą zostać wciągnięte w poczet podejrzanych, później – przedstawić odbiorcom (i uczestnikom śledztwa) odpowiednie wyjaśnienia, tak, żeby oczywisty stał się bieg wydarzeń. Nie ma tu przecież magicznych rozwiązań, nikogo nie interesują ponadnaturalne umiejętności czy parapsychologia – liczą się konkrety i dobrze uzasadniane wypadki. Przed każdym opowiadaniem pojawia się notka dotycząca autora (albo również konkretnego dzieła) – przydaje się to zwłaszcza kiedy nazwiska pobrzmiewać będą dla odbiorców coraz bardziej egzotycznie. Rzecz w tym, żeby najpierw zasugerować wydarzenia niemożliwe do ogarnięcia na drodze rozumowej, a później przedstawić drogę do odkrywania wyjaśnienia: starannie uknutą intrygę, która jest popisem literackim i logicznym. To powinno zainteresować dzisiejszych czytelników: nawet jeśli kontekst wydarzeń wydaje się im zbyt archaiczny a bohaterowie – niedzisiejsi – jest tu coś, co może przyciągnąć kolejne pokolenie odbiorców. Siła krótkich form polega na możliwości dokonywania szybkiego przeglądu i na przechodzeniu do kolejnych opowieści – w poszukiwaniu najbardziej atrakcyjnych pomysłów. Autorzy kryminałów prześcigają się w nich, podglądają i inspirują wzajemnie, a czasami w ogóle wykorzystują bohaterów funkcjonujących już w świadomości społecznej, żeby opowiedzieć inne ich przygody. To korespondowanie między tekstami wypada tu bardzo interesująco. Pogrupowanie tematyczne informuje czytelników, w jakich kierunkach szły poszukiwania autorów dotyczące kolejnych zagadek kryminalnych – nawet jeśli przebrzmiały prezentowane tu światy, zestaw intryg wciąż zasługuje na uwagę.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz