* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

niedziela, 10 kwietnia 2022

Poznajemy świat. Słowa

Harperkids, Warszawa 2022.

Kształty

To kolejna ciekawa publikacja dla najmłodszych, łącząca w sobie pomysły na zabawę i na edukację czy ćwiczenie zdolności manualnych. "Słowa" to książeczka, która jednocześnie jest pudełkiem zamykającym zabawki (magnes w okładce pozwoli utrzymać porządek). W zestawie znajduje się mała kartonowa książeczka oraz dwanaście wyciętych elementów. To zaproszenie do zabawy kierowane do najmłodszych dzieci. Oglądanie książeczki i czytanie prostych słów wiąże się tutaj z koniecznością wypełnienia stron, dopasowania do wyciętych w kolejnych rozkładówkach otworów odpowiednich kształtów. Nie ma z tym problemu, bo ten sam obrazek znajduje się na wyciętym elemencie i wewnątrz otworu, do którego trzeba go wpasować - nawet jeśli jakaś część układanki zginie, nie będzie dramatu: można dalej przeglądać tomik.

Każda z czterech rozkładówek to osobny temat bliski maluchom. To zabawki, na dworze i w domu oraz owoce - rzeczy, które dzieci już z własnego otoczenia znają, a teraz mogą nauczyć się je nazywać. Na rozkładówce pojawia się jeden duży niewyjmowalny rysunek z podpisem oraz proste pytanie do dziecka - to pytanie może sprawdzać umiejętności (która zabawka to klocki albo który owoc jest fioletowy), ale też zachęcać do aktywności fizycznej (czy potrafisz pełzać jak ślimak). Nie ma tu zbyt dużego stopnia trudności, ale też liczy się zabawa a nie zmuszanie do wielkiego wysiłku intelektualnego. To gwarancja, że maluchy się nie zniechęcą i będą wykonywać kolejne zadania z radością, nie zauważając podstępu związanego z ćwiczeniami. Pod każdym miejscem do uzupełnienia puzzlem znajduje się podpis - a ponieważ tematy zostały zaczerpnięte z bliskiego otoczenia, dzieci będą uczyły się określeń na rzeczy znane sobie (albo utrwalać już kojarzone określenia). I tak dwanaście elementów to jabłko, arbuz, banan, drzewo, kwiat, ślimak, łyżeczka, kubeczek, fotel, przytulanka, klocki i lokomotywa - jak widać, książka przeznaczona jest dla wszystkich dzieci, a każde może zainteresować się innym elementem układanki. Uzupełnianie stron puzzlami to jeden z aspektów zabawy. Wpasowane kształty można później wyjąć i zacząć zabawę od nowa, grube tekturowe puzzle zapewniają większą trwałość tomiku. Można wykorzystać same puzzle, bez podpisów, do sprawdzenia, czy dziecko zapamiętało określenie - i czy potrafi się nim posługiwać. Dalsze sposoby pracy z tomikiem należą już do rodziców: można wprowadzać drobne narracje, zadawać pytania, opowiadać o przedmiotach codziennego użytku, wybrać się na wyprawę po domu i podwórku, żeby znaleźć wskazywane elementy, zadawać pytania o kolor i o przeznaczenie przedmiotu - na pewno nikt z taką publikacją nudzić się nie będzie. Dla dzieci to sygnał, że lektury nie są nudne, mogą dostarczyć zabawy i pozwalają spędzać czas z rodzicami - to dobra metoda, żeby przyzwyczajać do czytania. Tu liczy się także pomysł na całość - oryginalny sposób połączenia zabawy i edukacji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz