* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

piątek, 17 grudnia 2021

Loll Kirby: Możemy uratować naszą Ziemię

Harperkids, Warszawa 2021.

Inspiracje

Picture book, który ma dać dzieciom do myślenia i przy okazji zachęcić je do troski o przyrodę w najbliższym otoczeniu proponują Loll Kirby (tekst) i Adelina Lirius (ilustracje). „Możemy uratować naszą Ziemię” to książka przedstawiająca dwanaście młodych osób walczących o czystość środowiska, zachowanie bioróżnorodności gatunkowej i szerzenie świadomości o ekologii. Dzieci z różnych stron świata połączone jednym celem: ochroną Ziemi – prezentowane są jak bohaterowie (a czasami superbohaterowie, jak w przypadku autorki pewnej książki). Chodzi o to, żeby dać przykład małym czytelnikom i przekonać ich, że sami mogą również zrobić coś dla dobra środowiska – i być może zyskać podobną sławę.

Nie trzeba być dorosłym, żeby wpływać na innych, przekonują bohaterowie z Niemiec, Indii, Francji, Indonezji, Kenii, RPA, Ukrainy, Australii, Chin czy Stanów Zjednoczonych. Chłopcy i dziewczynki, zwykle – nastolatki, które zareagowały na potrzeby lokalnej społeczności i wdrożyły w życie odważne rozwiązania. Jedno z dzieci zajmuje się uświadamianiem sąsiadów, jak nie marnować żywności, inne pracuje na rzecz sprzątania plaż. Kolejne bohaterki szukają sposobów na ograniczenie jednorazowych produktów z plastiku, ktoś zakłada ogród przyjazny owadom zapylającym, ktoś inny zajmuje się ochroną nosorożców. Zdarza się, że zadania te pobrzmiewają egzotycznie, ale z reguły bohaterowie interesują się tym, co widzą we własnym otoczeniu: jedna z bohaterek działa na rzecz ograniczenia ruchu ulicznego wokół szkoły, wiedząc, że źle wpływa on na stan powietrza.

Każda rozkładówka to prezentacja jednego dokonania. Tytuł prezentacji głosi, że dziecko jest wystarczająco zdolne, żeby podjąć swoje wyzwanie – następnie pojawia się bardzo krótka charakterystyka dokonania i wielkoformatowa ilustracja. Reszta wyjaśnień widnieje jako zestaw podpisów do rysunków. Można dzięki temu śledzić zadania dzieci i ich znajomych, sprawdzać, jak wprowadzają w czyn własne poglądy oraz pomysły. To także miejsce na przemycanie drobnych informacji o zagrożeniach związanych z zanieczyszczeniem środowiska. Obrazki są bardzo kolorowe i wypełnione rozradowanymi dziećmi, tak, żeby każdy maluch chciał naśladować postacie z tej książki – albo przynajmniej czuł, że dzieci mogą wiele zdziałać. Niektórzy traktują zadania związane z ochroną Ziemi jak szkolne projekty: rozwijają metody edukowania rówieśników i próbują dotrzeć do innych nastolatków z ważnym przesłaniem, inni po prostu biorą się do działania i organizują konkretne grupy działające na rzecz ekologii. Dzięki rozrzutowi tematycznemu łatwiej będzie zaintrygować odbiorców: akcja toczy się w wielu miejscach na świecie i przynosi często rozmaite niespodzianki, a także ciekawostki związane z egzotycznymi gatunkami roślin i zwierząt albo z pejzażami, które przykuwają uwagę. Ta książka ma nie tylko zachęcać dzieci do działania, ale też przekonać je, że niezależnie od wieku można poradzić sobie z problemami trapiącymi całą ludzkość.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz