* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

poniedziałek, 2 lipca 2012

Chris Bradford: Młody Samuraj. Krąg ziemi

Nasza Księgarnia, Warszawa 2012.

Kodeks honorowy

Wartości, które dawniej królowały w literaturze czwartej, wciąż nie tracą racji bytu, jednak by zwiększyć ich atrakcyjność, potrzebny jest oryginalny, a czasem i egzotyczny pomysł. „Krąg ziemi” – kolejny tom przygód młodego samuraja – zbudowany jest właśnie z kodeksu honorowego. Bohaterowie muszą kierować się w swoich działaniach zaufaniem opartym na uczciwości. Kształtują swoje charaktery zgodnie z pożądanymi pozytywnymi cechami. Nie ma tu mowy o kłamstwach czy niehonorowym zachowaniu, a takie idealizowane postawy stanowią cenną wskazówkę dla młodych odbiorców. Kuszą, bo są bardzo trudne do wprowadzenia w życie – postępowanie zgodnie z kodeksem wartości to wielkie wyzwanie, może się więc spodobać młodym czytelnikom, zwłaszcza że zgrabnie ukryte w burzliwej fabule nie ma posmaku moralizatorskiego.

Jednak powrót do zasad proponowanych już w klasycznej literaturze czwartej musi być powiązany z motywami, które wygrają konkurencję z dzisiejszymi rozrywkami. Dlatego seria „Młody Samuraj” to zestaw powieści akcji, dodatkowo przeniesionych w realia egzotyczne i oddalone w czasie. Wydarzenia rozgrywają się w siedemnastowiecznej Japonii, jednak poziom emocji zmniejsza ten dystans, nie odbierając dzieciom przyjemności z lektury. Jack ucieka przed wrogami, którzy pozbawili życia jego ojca i przyjaciół. Ninja Smocze Oko przyczynił się do tragedii chłopca, który teraz… trafia do wioski ninja.

Chris Bradford stworzył powieść, w której dzieje się bardzo dużo i bardzo intensywnie. Już od pierwszych stron najbardziej liczą się tu walki i pościgi, pojedynki na śmierć i życie i potyczki, w których wszystkie chwyty są dozwolone. W dodatku autor nie pozostawia miejsca na błędy czy wahania, jego bohaterowie – samuraje i ninja – są perfekcyjnie wyszkoleni, reagują błyskawicznie i zawsze ich zamiary w walce zgadzają się z czynami. Na początku zwłaszcza sprawia to wrażenie oglądania wyidealizowanego filmu akcji, ale można się szybko przyzwyczaić do konwencji, którą autor narzuca. Z czasem motyw prawdziwych walk przemienia się w pomysłowe treningi (obecność mistrza i jego niebanalne wskazówki przywołują na myśl „Karate Kid” – tyle że Jack nie jest jedynym ćwiczącym, a nie wszyscy spośród pozostałych adeptów darzą go sympatią). Nie ma tu żartów ani kaprysów, stawka jest wysoka i cały czas trzeba o niej pamiętać.

Świat samurajów i ninja – wydawałoby się, że dla odbiorców trudno będzie o bardziej odległy temat. Tymczasem sporo spostrzeżeń z fabuły przenosi się bez trudu na sferę psychiki, a co za tym idzie – zwiększa się też ich uniwersalna wymowa. Autor potrafi rozbudzić w czytelnikach tęsknotę za honorowym zachowaniem czy jasno określonym i akceptowanym przez wszystkich systemem wartości. Nie oznacza to, że w takiej konstrukcji nie ma zła – jest, ale walki toczą się zgodnie z przejrzystymi regułami, niskie uczucia nie mają tu racji bytu, a gdy się pojawią, to jedynie w szczątkowej formie, nigdy jako motor działań postaci czy cel ich życia.

Na brak atrakcji w historii nikt nie może narzekać. Książka Bradforda spodoba się kolekcjonerom mocnych wrażeń, a i miłośnikom tradycji w literaturze czwartej. Każda strona przynosi tu nowe zagrożenia, nowe wyzwania i nowe emocje – autor nie musi ograniczać się do stereotypowych motywów stale obecnych w powieściach dla młodzieży – pokazuje i oddanie, i szacunek, i siłę przyjaźni, i miłość do rodzeństwa. Przedstawia rolę autorytetów i zyski płynące z słuchania mistrzów. Przywraca młodym odbiorcom te wątki, które w świecie gier komputerowych przestały mieć znaczenie i przypomina o sensie życia zgodnego z wyznawanymi ideałami.
Ponieważ to kolejny tom serii, autor umożliwia odbiorcom wstrzelenie się w fabułę – co pewien czas napomyka o wydarzeniach z przeszłości i dzięki temu prostemu zabiegowi nie musi kierować tomu tylko do stałych czytelników.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz