* * * * * * O tu-czytam

wtorek, 11 września 2018

Star Stable. Przewodnik

Egmont, Warszawa 2018.

Gra w książce

Egmont celuje w publikacjach związanych z grami komputerowymi, podbijając rynek graczy pokazuje, że tradycyjne książki mimo wszystko cieszą się powodzeniem nawet wśród odbiorców pozornie niezainteresowanych czytaniem. Kolejne przewodniki i poradniki dotyczące poruszania się po świecie gier oznaczają nie tylko zestaw wskazówek dla użytkowników komputerów: liczą się na rynku również jako ciekawostki kulturoznawcze. Dorośli dzięki nim mogą poznać trendy panujące wśród określonych grup wiekowych, sprawdzić, jak zmienia się podejście do tematyki i jakości zabaw internetowych i co oferują twórcy w ramach konkretnych produkcji. Star Stable to wyjście naprzeciw oczekiwaniom wszystkich maluchów marzących o konnej jeździe czy o opiece nad końmi. W pewnym momencie zapanowała moda na spędzanie czasu w stajniach i pielęgnowanie pięknych zwierząt: owa moda trafiła również do literatury popularnej: coraz więcej bohaterów decyduje się spędzać czas wolny w pobliskiej stadninie, powstają też całe cykle związanych z tym opowieści. Nic dziwnego, że naturalną konsekwencją trendu stało się przejście tematyki do gier. O ile dawniej wyobraźnię rozbudzały Simy czy Settlersi, o tyle teraz już sprofilowane odpowiednio pod kątem tematyki i możliwości gry trafiają do ściśle określonych grup odbiorców. Star Stable jest wyraźnie bardziej dla dziewczynek. To zresztą przekłada się na narrację w poradniku “Star Stable. Przewodnik”: twórcy tomiku zwracają się do dziewczynek, w założeniu, że to one będą sterować postaciami w grze. Budują też w ten sposób więź, metodę na przyciągnięcie do lektury.

Szczegóły techniczne zostały w książce ograniczone do minimum (nie ma nawet informacji o tym, jakie wymagania musi spełniać komputer, żeby dało się na nim grać - pojawia się tylko odsyłacz do strony, wszystko po to, żeby na starcie nie odstraszyć małych czytelniczek, w końcu to nie one będą sprawdzać konfigurację sprzętu, więc też i nie potrzebują detalicznych wyjaśnień). Kilka linków przyda się fanom gry. Widnieje tu lista skrótów i ogólne wiadomości dotyczące poruszania się po grze: to wszystko stanowi niezbędny wstęp, przyda się w ocenianiu możliwości i pozwoli początkującym na w miarę pewne wkroczenie w ten świat.

Dalej będzie już bardziej bajkowo: prezentacja Jorviku, wyspy pełnej koni - oraz założeń fabularnych. Bardzo szybko przedstawione zostaną zasady funkcjonowania w tym świecie, miejsca na wyspie, środki transportu oraz sposób budowania i indywidualizowania własnej postaci. Najwięcej miejsca zajmują rasy koni, którymi można bawić się w grze. Tu każdy otrzymuje krótką metryczkę z informacjami o rasie (podkreślane są cechy charakteru, wygląd, z rzadka przeznaczenie lub sposób powstania rasy). W ramach tych metryczek podana jest też cena konia w grze i poziom, na jakim można o zwierzę się starać. W osobnej podkowie wyliczone są “bonusy do umiejętności”. Dalej autorzy tomiku rozpisują zasady gry, charakterystyczne miejsca, możliwości i liczne święta: coś, żeby odbiorczynie od razu mogły wczuć się w klimat gry i czerpać z niej jak najwięcej radości.

Tomik jest bogato ilustrowany, wszędzie znajduje się mnóstwo screenów, chodzi o to, by było kolorowo i ciekawie, momentami wydaje się, że za sprawą kredowego papieru i barw zamienia się ta książka w album: gdyby nie jej użytkowy charakter, tak by ją mogły dzieci traktować. Zestaw przydatnych wiadomości i prezentacja gry – to coś, co przekona fanki konnych rozrywek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com