* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

poniedziałek, 24 stycznia 2022

Dominique Bona: Gala. Niebezpieczna muza

Noir sur Blanc, Warszawa 2022.

W poszukiwaniu skandalu

Jest to bardzo apetyczna publikacja dla tych, którzy lubią rozbudowane pod kątem obyczajowości i kontekstu kulturowego biografie. „Gala. Niebezpieczna muza” to tom, w którym na przeszło pięciuset stronach Dominique Bona przygląda się życiorysowi tajemniczej kobiety – czytelnicy poznają ją w momencie, gdy Gala jako młoda dziewczyna udaje się do sanatorium, by uciec przed gruźlicą. Przyciąga uwagę podróżnych, pozwala też samej autorce na rozwinięcie skrzydeł w ramach narracji – Gala jest postacią niezwykłą i już jako nastolatka intryguje oryginalną urodą, strojami i sposobem poruszania się. Wszystko w niej zapowiada pewność siebie i brak kompleksów, a także – niezwykle silną osobowość. I faktycznie w dalszej części „Niebezpiecznej muzy” będą się pojawiać wydarzenia świadczące o tych cechach. Szybko przyjdzie temat na opowiadanie o związkach: pierwsza poważna miłość – małżeństwo z poetą Paulem Eluardem zostaje tu rozłożone na czynniki pierwsze, a opisy poprzedzi jedynie sytuacja wojenna. Ważniejsze okazują się wątki obyczajowe. Między innymi Dominique Bona opowiada o relacjach Gali z matką ukochanego – i nie ma tu miejsca na sympatie i kompromisy. Od czasu do czasu autorka przywołuje fragmenty wierszy, które są inspirowane postacią Gali, częściej zajmuje się kształtem małżeństwa i sposobem kształtowania rzeczywistości we dwoje. Co ciekawe, temat macierzyństwa odrzucany przez samą Galę, również w tym tomie nie zajmuje zbyt wiele miejsca – autorka odnotowuje jednak chłodny stosunek matki do córki, przypomina najbardziej tragiczne momenty i przykrości. Nie zapomina i o kochankach Gali - również tych, którzy zdobyli sławę.

Bardzo uważnie obserwuje Dominique Bona to, co dzieje się w codzienności bohaterki tomu. Gala wprawdzie sama nie jest artystką, ale poświęca mnóstwo uwagi artystom – interesuje się sztuką w różnych jej przejawach i wie, co zrobić, żeby uruchamiać kreatywność wśród znajomych. Czasami jednak musi przebijać się przez obojętność czy stosunek do kobiet w ogóle: nie zawsze jej obecność jest mile widziana przez twórców, ale Gala się nie poddaje. Z czasem na chwilę znika z pola widzenia autorki tomu – kiedy trzeba nakreślić kontekst działań. Czytelnicy dowiedzą się między innymi o narodzinach dadaizmu i o inspiracjach artystycznych, w końcu na scenę wkroczy też Salvador Dali – drugi mąż Gali. I tutaj już Bona koncentruje się na mechanizmach działań. Tłumaczy, dlaczego Gala była dla malarza tak ważna, jak radziła sobie z jego problemami psychicznymi i jak sama w tym związku funkcjonowała. Rzadko do opowieści wkracza polityka, zwykle to po prostu zestawy poglądów, które są potrzebne do zrozumienia wzajemnych zależności w grupie artystów. Bona nie podąża wyłącznie za Galą – jest w stanie przedstawić także losy jej pierwszego męża, przypomina o tym, jakie wydarzenia mogły mieć na bohaterkę tomu wpływ i jakie zostały przez nią zignorowane jako sposób na walkę z konwenansami.

Jest w tej książce nie tylko ogromne wyczulenie na atmosferę epoki, ale też na samą narrację, która przenosi znaczenia i pozwala czytelnikom lepiej poznawać codzienność nietypowej muzy. Bona bardzo uważnie studiuje obyczajowość, dobrze orientuje się w tym, co dotyczy różnych dziedzin sztuki – i dzięki temu tworzy porywającą biografię o ponadczasowym charakterze.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz