* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

niedziela, 17 lipca 2016

Paweł Oksanowicz: Młoda fala. Jak odważyć się na biznes

PWN, Warszawa 2016.

Kariery

Po raz kolejny PWN przedstawia listę młodych, ambitnych i przedsiębiorczych kobiet, które bez oglądania się na innych odniosły sukces w biznesie, wypromowały własną formę, pokonały konkurencję lub pojawiły się na rynku z pomysłem, na który przed nimi nikt nie wpadł. Tom „Młoda fala. Jak odważyć się na biznes” to cykl wywiadów i rozmów z dziesięcioma paniami, które wytyczają sobie cele nie do osiągnięcia dla przeciętnych odbiorców – i realizują plany, nawet te najbardziej śmiałe. Paweł Oksanowicz przygląda się każdej historii z osobna, dzięki czemu może tak dobrać tematy, by książką zainteresować jak najszersze grono czytelników. Są tu kobiety, które działają na rynku mody i biżuterii lub kosmetyków – osiągają sukcesy w dziedzinach stereotypowo do płci pięknej przypisanych, ale znalazły się i przedstawicielki branż powiązanych z telemedycyną lub IT. Paweł Oksanowicz zaprasza do rozmowy specjalistkę od tradycyjnych kin – konkurencji dla multipleksów – i dietetyczkę, która w niewielkim mieście zmienia żywieniowe przyzwyczajenia ludzi. Zróżnicowanie tematyczne to jeden z atutów „Młodej fali” – pokazuje, że w każdej dziedzinie można osiągnąć sukces, jeśli tylko prezentuje się pewne cechy charakteru. Jakie – to już płynie bezpośrednio z rozmów z bohaterkami tomu, chociaż czytelnicy będą też wyciągać własne wnioski.

Paweł Oksanowicz w „Młodej fali” najczęściej oddaje głos rozmówczyniom, usuwa swoje pomocnicze pytania i daje opowieściom po prostu płynąć. Nie wybija w ten sposób zainteresowanych z lektury, przedstawia za to skrótowy obraz firmy czy pomysłu. Jeśli jednak bohaterki wolą obecność interlokutora wspierającego swoimi pytaniami relację – Oksanowicz się ujawnia. Dodaje też – już poza nurtem rozmowy – własne komentarze na temat firmy, zjawisk na rynku lub wyzwań, z jakimi kobiety musiały się uporać. To uzupełnienie, które odbiorcom wiele może wyjaśnić, naświetla bowiem zagadnienia znane raczej specjalistom niż laikom. W ogóle Paweł Oksanowicz bardzo dba o swoich czytelników. Inaczej niż w zwykłych publikacjach popularnonaukowych (także w tej serii!), stara się zapewniać przypadkowym odbiorcom komfort lektury i podstawową wiedzę, choćby związaną z fachowymi – obcojęzycznymi – terminami. Gd zatem wyrażenie lub nazwa pojawia się po raz pierwszy, autor wprowadza nawiasowe wyjaśnienie. To dobre rozwiązanie, pozwala bowiem dotrzeć z tomem również do osób, które ze światem biznesu niewiele mają do czynienia, a chciałyby uważnie przestudiować drogę do spełniania marzeń i tę pozycję. Oksanowicz również starannie dobiera bohaterki tomu, ale nie tłamsi ich charakterów czy nawet naiwności w dziedzinie pozabiznesowej (jedna z pań przyznaje się do korzystania z usług tarocistki). Każda z bohaterek inaczej patrzy na swoją firmę i rozwój kariery, różne są też źródła pomysłów czy kierunki obranych dróg. Jedna z pań zwraca uwagę na budowanie wizerunku marki, inna – na wartości rodzinne, ktoś podkreśla znaczenie psychologicznego podejścia do pracowników, ktoś inny – rolę znajomości ze studiów. Punktów wspólnych, także w samym przebiegu indywidualnych historii, jest tym razem bardzo dużo, ale najciekawsze w tym akurat tomie okazują się różnice. „Młoda fala” pod tym względem nie zawiedzie.

Bohaterki książki nie nauczą, jak osiągnąć sukces w biznesie, ale zaprezentują swoje marki i znajdą miejsce na zareklamowanie ich. Z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy każda z pań z tomu odniosła niewyobrażalny sukces – wywiady pozwalają zrozumieć, jaka była jego cena. To spojrzenie na osoby, które zazwyczaj – mimo wszystko – pozostają w cieniu i nie trafiają do zbiorowej świadomości, ale też postacie spoza zasięgu wyobraźni odbiorców. Paweł Oksanowicz trafia więc swoją książką nie tylko do zainteresowanych tematyką biznesu i robienia kariery w Polsce, ale i do zwykłych czytelników – tym razem i oni mogą zagłębić się w lekturze o innym świecie na wyciągnięcie ręki.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz