* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

środa, 22 maja 2024

Monika Utnik: Nasze cztery kąty, czyli jak dawniej mieszkano

Nasza Księgarnia, Warszawa 2024.

Przeprowadzki przez wieki

Tym razem Monika Utnik razem z Joanną Czaplewską postanawia pokazać dzieciom, jak zmieniały się mieszkania, domy i ich wystroje w zależności od czasów. „Nasze cztery kąty, czyli jak dawniej mieszkano” to przejście od jaskini do inteligentnych domów, z uwzględnieniem kolejnych udogodnień lub pomysłów projektantów. Tom ma charakter edukacyjnego picture booka, więc każda rozkładówka przynosi nie tylko wielkoformatowy obrazek, ale i szereg wyjaśnień – porozrzucanych w podpisach, na marginesach lub jako bezpośrednie wypowiedzi anonimowych postaci. Monika Utnik opowiada między innymi, jak wyglądały obszary w sumeryjskich miastach, co wyróżniało życie w Petrze, jak mieszkano w czasach grobowców w kształcie piramid. Rozszyfrowuje kolejne nazwy w rzymskim atrium, zabiera dzieci na zamek i do domu mieszczan. Podróż przez wieki i przez kultury to okazja do odkrywania kolejnych ciekawostek związanych z pomysłami architektonicznymi albo… wystrojem wnętrz. Można tu podglądać meble rokokowe, wygląd tipi, przestrzenie japońskich domów i góralskie chaty. Z czasem coraz trudniej o linearność – książkę można odkrywać w dowolnej kolejności, sięgać po wybrane zagadnienia i wyszukiwać co bardziej interesujące fragmenty. Bywa, że Monika Utnik sięga do stylów w sztuce, bywa też, że odbywa podróże po całym świecie, próbuje przedstawiać charakterystyczne dla danego regionu lub kultury motywy. Wprowadza mnóstwo nowych dla dzieci pojęć, nazw i tematów, zwraca uwagę na kwestie, które dla młodych odbiorców z pewnością będą dość egzotyczne (nikt raczej nie zastanawia się nad kształtami krzeseł albo wyglądem wanny. Oprócz zaglądania do poszczególnych pomieszczeń autorka zajmuje się też prezentowaniem architektury – przynajmniej w najbardziej użytkowym wymiarze. „Nasze cztery kąty” to zatem książka, która przygotowuje do świadomego obserwowania najbliższego otoczenia. Jest bardzo kolorowa, a przez przyjęty styl również atrakcyjna dla każdego – zawiera mnóstwo danych, poszerza i słownictwo dzieci, i rozeznanie w kulturowych aspektach – stanowi bardzo dobry wstęp do poszukiwań związanych z architekturą i designem. Autorka nie tworzy kompendium wiedzy na temat mieszkań dawniej i dziś, a jedynie wprowadzenie do takich odkryć. Nikogo nie znudzi ani nie zmęczy, może tylko zaintrygować – zaprosić do przyglądania się prywatnej przestrzeni. Łatwo potraktować tę książkę jako punkt wyjścia do rozważań nad własną wygodą, łatwo też dać się zainspirować. „Nasze cztery kąty, czyli jak dawniej mieszkano” to ciekawe oprowadzenie – kolejny pomysł na atrakcyjne wykorzystanie formy edukacyjnego picture booka. Monika Utnik udowadnia, że nieobce są jej przekrojowe ciekawostki, tworzy tom nasycony danymi, wypełniony wartościowymi treściami i jednocześnie lekki i rozrywkowy – dzieci mogą się tu sporo dowiedzieć, ale będą się też świetnie bawić podczas odwiedzania różnych domów na przestrzeni wieków. Autorka rozbija w ten sposób oczywistości: coś, co wydaje się naturalne i niezmienne, wcale takie być nie musi, przynajmniej jeśli chodzi o rozwiązania z najbliższego otoczenia. Cenne są tu zwłaszcza przejścia do elementów historii sztuki – to przyda się dzieciom w przyszłości. A ponieważ Joanna Czaplewska dba o to, żeby było co oglądać – na lekturze korzystanie z tego tomu się nie skończy, równie ważne będzie analizowanie kolejnych ilustracji i przyswajanie z nich treści.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz