* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

sobota, 10 października 2015

Marta Galewska-Kustra: Zeszytowy trening mowy, czyli ćwiczenia logopedyczne dla dzieci

Nasza Księgarnia, Warszawa 2015.

Zabawy

Nie ma sensu zrzucać na rodziców całej odpowiedzialności za poprawną wymowę głosek u dzieci. Jeśli maluch ma problemy z mówieniem, trzeba tu pracy specjalisty. Rola rodziców ogranicza się do wskazania (i wyłapania) niedoskonałości wymowy i zwrócenia się do logopedów. Marta Galewska-Kustra proponuje teraz dzieciom „Zeszytowy trening mowy”, czyli zestaw urozmaiconych i ciekawych ćwiczeń bardzo pomocnych w monitorowaniu postępów. Nasza Księgarnia tym tomikiem pokazuje kierunek swoich publikacji logopedycznych: odejście od standardowych zadań w stronę wspólnych zabaw wykluczających rutynę. Tak dużo łatwiej nakłonić maluchy do ćwiczeń, a i zapewnić im zabawę z rodzicami, co w czasach zabiegania tych ostatnich jest wartością ogromną. „Zeszytowy trening mowy” to publikacja cenna nie tylko ze względów logopedycznych, ale i okołorozrywkowych – to popis wyobraźni i możliwości twórczych.

Każda zabawa oznacza inne głoski (grupy lub pary głosek), które sprawiają największe problemy dzieciom. Każda zabawa to inne rozwiązania. Owszem, niemal zawsze trzeba coś przeczytać, powtórzyć, wypowiedzieć lub opisać – ale forma stanowi wystarczające urozmaicenie dla językowych treningów. Tu nikt nie będzie zwracać uwagi na konieczność podjęcia wysiłku, jeśli wiąże się to z ciekawą zabawą. Mocną stroną tomiku jest pomysłowość w tym zakresie. Pojawia się tu gra planszowa, zdjęcia z wakacji do podpisania, prezenty na imieniny cioci, są zawodnicy na meczu piłkarskim, zwierzęta, posiłki żarłocznych stworków, przystanki dla autobusu, budowle z klocków i wiele, wiele innych. Za każdym razem zmienia się rodzaj poleceń i również pomysł na zadania. Galewska-Kustra szuka zaskoczeń i żartów, („pani ilustratorka się pomyliła”). Bywa dowcipnie, ale autorka zawsze potrafi zaangażować do działania, a o to przecież najbardziej chodzi. Praca nie polega tu jednak tylko na czytaniu. Czasami trzeba „banalnie” coś dorysować, ale większość działa polega na uzupełnianiu ilustracji wyciętymi z końca książki motywami. Trochę to przypomina dawne szkolne zeszyty ćwiczeń, aktywizujące dzieci na różne sposoby – ale tu wykonanie jest dużo lepsze, autorka unika sztampowości i ucieka od szablonowego myślenia. Nie ma ryzyka, że zadania się z nudą. Poza urozmaiceniami formalnymi cieszą też wyraziste sylwetki bohaterów, a już na pewno indywidualizujące ich imiona. „Zeszytowy trening mowy” to dodatek do „Wierszyków ćwiczących języki”, ale funkcjonować może równie dobrze jako publikacja samodzielna.

Ta książka pozwala wyłapać błędy w wymowie dzieci, ale też ćwiczyć i utrwalać poprawne nawyki. Autorka ogranicza uwagi do rodziców: zamieszcza w nich instrukcje co do wykonywania zadań. Interwencje logopedyczne ogranicza tu do sprawdzania, czy dziecko nie ma problemów artykulacyjnych – nie ma więc przymusu poprawiania malucha i żmudnego z nim ćwiczenia – co sprawi, że dzieci nie zniechęcą się do książki i nie zaczną kojarzyć logopedycznych treningów z przykrą pracą. Marta Galewska-Kustra stawia na zabawę i dzięki temu przekona do siebie odbiorców. „Zeszytowy trening mowy” jest nową jakością w dziedzinie publikacji edukacyjnych. Nie ulega wątpliwości, że tak przygotowany zestaw zabaw stanie się też punktem wyjścia do dalszych rozrywek, samodzielnie wymyślanych. Galewska-Kustra proponuje oryginalny sposób spędzania czasu – a do tego jej tomik okazuje się przydatny w pracy z dziećmi. Ta książka z pozoru wydaje się niewielka (mimo dużego formatu), ale jej zawartość jest nie do przecenienia. Nawet maluchy, które z mówieniem radzą sobie dobrze, nie oprą się tej pozycji.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz