* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

niedziela, 10 września 2023

Tomek i przyjaciele. Cześć, Tomek!

Harperkids, Warszawa 2023.

Prezentacja

Jest to książeczka dla najmłodszych - i przy okazji fanów kolorowych lokomotyw. Cykl Tomek i przyjaciele to nie tylko zestaw historii do czytania przed snem, ale też książek-gadżetów, dodatków, które mają przekonać najmłodszych do lektur. Do takich właśnie tomików zalicza się "Cześć, Tomek!" - publikacja kartonowa z obowiązkowo zaokrąglonymi rogami - i o nietypowym kształcie. Tutaj będzie się dzieci przyzwyczajać do korzystania z wszelkiego rodzaju organizerów - a pomysł przeniesiony na pozycję dla maluchów oznaczać będzie sporo manualnej zabawy (i zaskoczeń, jak to jest zrobione). Kolorowa książeczka zamienia się w prezentację. Chodzi o to, żeby przedstawić kolejnych bohaterów ze świata Tomka - lokomotywy i inne pojazdy z wyspy Sodor. Każdy jest tu inny - odznacza się charakterem i temperamentem. Antropomorfizacja lokomotyw prowadzi tu do samopoznania: dzieci będą mogły odnaleźć własne cechy w ulubionych pociągach, będą identyfikować się z postaciami i nauczą się, jak rozmawiać o swoich problemach czy kryzysach w relacjach z innymi. Tutaj jednak nie ma miejsca na historyjki o pojazdach i na pouczające scenki - wystarcza sama opowieść o bohaterach. Każdego ulubionego można wybrać dzięki odpowiednim zakładkom - trzeba wskazać ulubioną postać (rozpoznać ją po rysunku) i otworzyć tomik w odpowiednim miejscu (co zrobi się właściwie samo). Dzięki takiemu zabiegowi dzieci poznają sposób na szybkie dotarcie do konkretnych punktów publikacji - poćwiczą też zdolności manualne, bo samo otwieranie książeczki w odpowiednim miejscu będzie już wiązać się z zabawą i przyjemnym zmysłowym odkrywaniem uroków kartonowego picture booka. Interaktywność nie wyczerpuje się jednak na systemie zakładek - objawia się także w szeregu pytań zadawanych dzieciom. Przy każdej krótkiej (jednoakapitowej) opowieści o cechach kolejnego bohatera pojawiają się także pytania do najmłodszych odbiorców. Pytania wiążą się z codziennością dziecka albo z pomysłami z kreskówek: maluchy powinny udzielać informacji na temat tego, czy rozpoznają bohaterów ze świata Tomka i lokomotyw: to szansa na sprawdzenie, jak uważnie oglądają bajkę i czy faktycznie się nią pasjonują - ale też jaką lubią muzykę, czy chcą się pobrudzić podczas zabawy, czy znają kogoś poważnego albo czy lubią dowcipy. To okazja do zastanowienia się nad sobą i wskazania własnych zalet lub wad: dzieci mogą porównać się do bohaterów bajki i przekonać się, że faktycznie jest im do nich blisko - przecież lokomotywy przedstawiane są właśnie w taki sposób, żeby odbiorcy mogli się w nich przeglądać.

Skoro twórcy tomiku zadają pytania, warto rozwijać odpowiedzi. Czasami wystarczyłoby zasygnalizować stosunek do przedstawianego tematu, jednak książeczka może stać się pretekstem do rozmowy z dzieckiem i do poznawania jego otoczenia i jego przemyśleń. "Cześć, Tomek" to propozycja nietypowa - właśnie przez to, że podczas lektury można nawiązać kontakt z pociechami i nawiązać ważny kontakt. Jasne, że dawniej takie relacje były oczywiste - teraz jednak warto przypominać dorosłym o konieczności zainteresowania się codziennością kilkulatków i rozmawiania z nimi.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz