* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

sobota, 1 października 2016

Charles Duhigg: Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności

PWN, Warszawa 2016.

Skuteczność

„Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności” to książka, która ucieszy nie tylko poszukujących niebanalnych przepisów na samorozwój. Spodoba się również miłośnikom testów psychologicznych, badań i eksperymentów. Charles Duhigg opisuje osiem czynników wpływających na efektywność – w rozbudowanych, dobrze przemyślanych rozdziałach. Niezwykle starannie analizuje teksty źródłowe, podpiera się nie tylko artykułami – sięga po wypowiedzi bohaterów kolejnych opowieści, prosi o autoryzację tekstu i przytacza wyjaśnienia w obszernych przypisach. Duhigg rezygnuje ze stylu pop, zależy mu na rzetelnym opracowaniu materiałów.

Ta książka nie ma charakteru poradnika. Autor odrzuca system przejrzystych wyliczeń, ilustracji i schematów. Owszem, czytelnicy będą mogli wyciągać wnioski z lektury, ale sposób działania nie zostanie im podany na tacy. Duhigg zajmuje się bowiem wyjaśnianiem mechanizmów dotyczących składników efektywności, a nie udzielaniem porad. Każdy rozdział z ośmiu części tworzących tę książkę rozpoczyna się od sytuacji, która wtrąca odbiorców niemal w powieściowe lub filmowe klimaty. Pojawia się tu pilot samolotu przed ważnym egzaminem, mężczyzna porwany z własnego domu, doktorantka, która karierę na uczelni porzuca dla gry w pokera, człowiek, który stracił ochotę do działania (ale nie ma objawów depresji ani innych chorób) czy zespół przygotowujący film „Kraina lodu”. Przedstawiane tu postacie pojawiają się w punktach przełomowych, na moment przed ważnym wydarzeniem. Za każdym razem konkretny przypadek (później uzupełniony kolejną historią) budzi zainteresowanie czytelników – tak duże, że ci zostaną przy opowieści, żeby dowiedzieć się, jak potoczyły się sprawy. Duhigg wykorzystuje ten zabieg: tłumaczy, jak konkretne postawy działają na poziom efektywności. Odwołuje się między innymi do motywacji, określania celów czy pracy zespołowej, sprawdza znaczenie kreatywności i umiejętności zarządzania zasobami ludzkimi. Rozbija temat efektywności na warunki potrzebne do uzyskania takich wyników – i naświetla znaczenie każdego z nich z osobna, posługując się czytelnymi przykładami. To pozwala na zrozumienie kolejnych etapów procesu i daje proste przełożenie na ludzką naturę. Sytuacje wymagające efektywnego działania są bardzo różne i często nawet nie do wyobrażenia dla zwykłych odbiorców – Duhigg korzysta z ekstremalnych zagadnień nie tylko dla wyostrzenia problemu, ale również ze względu na rozrywkę czytelników. Z takim nastawieniem o wiele łatwiej będzie mu dotrzeć do swojej publiczności.

„Mądrzej, szybciej, lepiej” to książka napisana dziennikarsko – czyta się ją jak reportaż, choć to przecież publikacja popularnonaukowa. Nie ma w niej fragmentów nijakich czy mdłych: rzadko się zdarza, by tom z tej dziedziny tak bardzo trzymał w napięciu i angażował w lekturę. Charles Duhigg jest mistrzem w opisywaniu sensacji, uprawia niemal beletrystykę. Stanowi jego książka kontrpropozycję do poradników z samorozwoju – dostarcza obszernych i rzeczowych analiz, szeregu ciekawostek i dobrze przemyślanej wizji struktur efektywności. To publikacja dla odbiorców, którzy lubią porządek i udane narracje. „Mądrzej, szybciej, lepiej” pokazuje, co wpływa na efektywność – i w jaki sposób pobudzić do bardziej skutecznego działania w najtrudniejszych sytuacjach. Duhigg zamienia się prawie w literata, ale nie oznacza to, że rozmywa sensy opowieści. Zapewnia odbiorcom tom starannie opracowany (pod różnymi względami) i z całą psychologiczną podbudową. Sprawia, że efektywność nie jest tylko pustym marketingowym hasłem.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz