* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

niedziela, 18 kwietnia 2021

Irena Kamińska-Radomska: Etykieta biznesu, czyli międzynarodowy język kurtuazji

Studio Emka, Warszawa 2020.

Podpowiedzi

To książka, która gromadzi wiele zasad savoir-vivre'u tak, żeby odbiorcy (a zwłaszcza odbiorczynie, bo panowie raczej nie będą przejmować się tym, jak zostaną ocenieni przez innych) nie mieli wątpliwości, jak się zachować na spotkaniach różnego rodzaju. Biznesowe wskazówki obejmują proces witania się (lub przedstawiania poszerzonego o sztukę zapamiętywania nazwisk czy wymianę wizytówek), przeprowadzania rozmów bezpośrednich lub telefonicznych (pojawią się tu sztuczki związane z uprzejmym zbywaniem natrętów). Irena Kamińska-Radomska opowiada też, czego oczekuje się od uczestników przyjęć (znów - w zależności od charakteru spotkania). Nie zabraknie, co naturalne, tematu ubioru. Zajmuje się autorka oficjalną korespondencją internetową, ale też - w niewielkim zakresie - zachowaniami kierowców na drodze w stresujących sytuacjach.

Jeśli nawet w rozmaitych kolorowych magazynach czy internetowych poradnikach da się znaleźć skrótowe komentarze dotyczące prezencji czy doboru garderoby odpowiednio do sytuacji, "Etykieta biznesu" przynosi tego typu informacji więcej. To książka bardzo drobiazgowo analizująca zasady zachowania. Dotyczy przede wszystkim środowisk biznesowych i korporacyjnych. Można się zastanawiać, czy świadomość reguł jest dziś aż tak rozpowszechniona, że lektura tej książki rzeczywiście zapewni spokój ducha i pewność siebie. Na pewno autorka dostarczy odpowiedzi na wiele pytań i rozwieje wątpliwości tych, którzy dopiero wkroczyli w świat finansiery. Wiadomo, że najwięcej obaw budzą sytuacje, w których trzeba - po praz pierwszy - zrobić odpowiednie wrażenie na nowym kliencie czy partnerze biznesowym (znacznie rzadziej na "swoich" kolegach z zespołu czy na szefach): tu "Etykieta biznesu" świetnie się sprawdzi. Umożliwi skupienie się na ważniejszych sprawach. Ponadto Irena Kamińska-Radomska doda pewności siebie czytelniczkom. Podpowie im, jak zachowywać się w towarzystwie zbyt natarczywych mężczyzn i jak ustawić relacje, żeby nie musieć borykać się z kolejnymi natrętami. Książka przygotowana została bardzo szczegółowo. Kiedy śledzi się kolejne wskazówki, ma się w ogóle wrażenie, że autorka przesadza - ale przecież jej celem jest wyjaśnianie wszelkich wątpliwości - musi zmierzyć się z rozmaitymi aspektami spotkań biznesowych. Nie zmusza odbiorców do wykorzystywania wszystkich podpowiedzi, ale pozwala dowiedzieć się czegoś w temacie savoir-vivre'u biznesowego. Rzetelne i rzeczowe komentarze wypełniają kolejne strony. Nie ma tu stylistyki pop ani kioskowego rytmu. Autorka szuka różnych dziedzin związanych ze środowiskiem biznesu. Bardzo ważnym aspektem staje się tu wyprzedzanie problemów. Irena Kamińska-Radomska wie, z jakimi zmartwieniami i stresami spotykają się odbiorcy. Równie dobrze zdaje sobie sprawę z tego, że nie wszyscy stosują się do zasad - a skoro tak, trzeba wypracować sobie sposób na takich ludzi, którzy za wszelką cenę dążyć będą do realizowania własnych celów. Przedstawia szczątki różnych scenariuszy, żeby uświadamiać odbiorcom, że istnieją rozwiązania nawet w sytuacjach pozornie bez wyjścia. "Etykieta biznesu" to publikacja, która nie dostarcza lekturowej rozrywki ani przygody. Przejrzysty spis treści - pochodna dobrej konstrukcji - ułatwi nawigację i umożliwi natychmiastowe trafienie do odpowiedniego miejsca. Irena Kamińska-Radomska pozwala unikać gaf. Daje też szansę na poprawienie samooceny. Jej publikacja może długo funkcjonować na rynku -i trafi do różnych grup odbiorców, nie wiąże się wyłącznie z biznesem. A wraca na księgarskie półki po kilkunastu latach od premiery.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz