* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

piątek, 26 lutego 2021

Tomek i przyjaciele. 3 bajeczki przed snem

Harperkids, Warszawa 2021.

Lekcje

Lokomotywa Tomek nie tylko ma dostarczać dzieciom rozrywki. Przez swoje doświadczenia i relacje z innymi pociągami przemyca także zasady zachowania się w społeczeństwie lub wobec innych, w prosty sposób przekłada własne obserwacje na życie przedszkolaków. Pociągi z tej bajki zachowują się bowiem jak dzieci, tak samo ulegają emocjom i tak samo reagują – bywają rozczarowane, złośliwe, obrażone albo czują się samotne czy opuszczone. „Tomek i przyjaciele. 3 bajeczki przed snem” to publikacja, która pozwala wytłumaczyć dzieciom mechanizmy zachowań, jakim ulegają rówieśnicy. Widać to zwłaszcza w pierwszym opowiadaniu: Diesel to spalinowóz, lokomotywa, która uważa, że koledzy lubią ją za bycie silnym i złym. W związku z czym podtrzymuje ten wizerunek, dokuczając wszystkim. Specjalnie zderza się z innymi pociągami, doprowadza do niebezpiecznych sytuacji, przezywa koleżanki i zgrywa twardziela. Jest nie do wytrzymania. Ma jednak swoją słabą stronę: staje się bezbronny i rozczula się na widok kaczuszek. Ten sekret odkrywa Tomek, który uznaje, że da się zaszantażować Diesla, żeby nie zatruwał codzienności lokomotywom. To jednak trudne. W drugiej historyjce problemy ma parowóz Kuba. Znowu chodzi o kwestię grzeczności – ten bohater nie potrafi się odpowiednio zachować, kiedy wiezie pasażerów. Są na niego same skargi. Kuba niby chciałby się zmienić i wykorzystać szansę, którą dostaje – ale nie potrafi wyplenić brzydkich nawyków. W dodatku nie umie też przyjąć kary – przeniesienia do przewozu śmieci. Uważa to za niesprawiedliwość. Nawet kiedy zostaje sam w zajezdni i ma czas na przemyślenie zachowania – nie ma mowy o racjonalnych wnioskach. Z kolei trzecia historia pokazuje, jak pociągi mogą ze sobą współpracować: dochodzi do małej katastrofy, więc Tomek i jego przyjaciele podejmują określone działania, żeby uratować sytuację i dostarczyć na czas potrzebne materiały. Przekonują się, jak ważne jest wspólne funkcjonowanie – do czego może przydać się sprawdzona ekipa.

Za każdym razem dzieci będą mogły wyciągać wnioski z zaprezentowanej historii: bezpośrednio przekładać doświadczenia pociągów na swoje relacje z kolegami. Sposób prezentowania tematów pozwoli im również na podjęcie ważnych kwestii w rozmowach z rodzicami (Diesel to idealny przykład dziecka, które wszystkim dokucza – jeśli maluch ma w swoim otoczeniu takiego kolegę, będzie mógł o tym powiedzieć dorosłym; z kolei jeśli sam zachowuje się tak jak negatywny bohater – może przekona się, że nie jest wszechmocny i że można go w pewnym momencie przed kolegami ośmieszyć, co powinno powściągnąć niewłaściwe postawy). Jak zawsze w perypetiach Tomka – i tu liczą się grafiki, trójwymiarowe obrazki i kadry z bajek – dzieci skupią się na oglądaniu tomiku. Wrażenie zrobią na nich zwłaszcza sceny z rozmachem – te, w których z lotu ptaka widać rozmiary problemu. Fosforyzująca okładka to już tylko ciekawy zabieg dodatkowy.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz