* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

niedziela, 29 października 2017

Kinga Burzyńska: Szkoła filmowa. Rozmowy

W.A.B., Warszawa 2017.

Kulisy ról

„Szkoła filmowa” jest zbiorem wywiadów z aktorami rozpoznawalnymi przez szerokie grono odbiorców, wzbudzi zatem ciekawość nie tylko fanów. Jako zbiorówka, stanowi uzupełnienie ukazujących się na rynku publikacji, wywiadów-rzek ze znanymi artystami. Jest też reklamą i w pewnym sensie kontynuacją programu telewizyjnego przez Burzyńską prowadzonego – co znów poszerza krąg czytelników i uruchamia cały rozległy proces promocyjny. Kinga Burzyńska, chociaż jest gospodynią programu rozrywkowego, nie szuka poetyki plotki ani upraszczania rozmów. Dba o dobre przygotowanie do wywiadów, szuka – w sprawdzonych źródłach – wiadomości na temat pojawiających się w programie postaci. Nie ma problemu z identyfikacją i oceną ról, staje się pełnoprawną partnerką do pogłębionej rozmowy, a nie tylko zadawaczem pytań. Dzięki temu po pierwsze zyskuje zaufanie rozmówców, a po drugie – otrzymuje gęsty materiał, zestaw niepowtarzalnych anegdot lub cennych przemyśleń na temat pracy przed kamerami. Są tutaj tematy dyżurne, do których Burzyńska zawsze chętnie wraca – to między innymi wspomnienia ze szkoły aktorskiej – zawsze kopalnia żartów i smaczków – oraz motyw grania scen rozbieranych lub erotycznych – temat pikantny dla widzów, do którego każdy artysta ma inne podejście. „Szkoła filmowa” to przejście na plan. Autorka nie zajmuje się raczej efemerycznymi rolami teatralnymi (nie do prześledzenia przez masową publiczność), z rzadka wykracza też do innych gatunków, choćby występów kabaretowych. Czasami na dłużej zatrzymuje się przy jednej roli, śledząc trudności i wyzwania, innym razem w ogóle nie tyka konkretnych wcieleń, a w zamian proponuje rozmowę o aktorstwie jako takim. Wyczuwa swoich rozmówców, a przynajmniej stara się odgadnąć, dzięki czemu zechcą się otworzyć. To przynosi dobre rezultaty. W „Szkole filmowej” zmieściło się piętnaście rozmów – są one z konieczności dosyć krótkie, ale i tak sycące i wypełnione danymi. Nie chodzi tu o autoprezentacje aktorów, którzy muszą wypromować siebie lub produkcję – ale o kulisy ról powszechnie znanych. Wśród przepytywanych gości znaleźli się Maja Ostaszewska, Wojciech Malajkat, Agata Kulesza, Cezary Pazura, Maciej Stuhr, Piotr Adamczyk, Borys Szyc czy Tomasz Kot – widać zatem, że tom może trafić do szerokiego grona odbiorców.

„Szkoła filmowa. Rozmowy” to między innymi lekcja dziennikarstwa, chociaż zapewnia Kinga Burzyńska o takim przesłaniu książki nie myślała. Wyraziste stają się w niej zadania prowadzącego wywiad – łącznie z wyczuleniem na rozmówców. Kinga Burzyńska nie tylko rezygnuje z niesprawdzonych informacji i wrażenia sensacyjności. Zapewnia wywiadom płynność w przechodzeniu od tematu do tematu, trzyma wysoki poziom. Odrzuca to, co powszechnie znane – nie powraca do kwestii omawianych do znudzenia, dając od nich odpocząć również swoim gościom. Przygotowuje dla swoich widzów i czytelników książkę wartościową – uzupełniającą to, co dzieje się obecnie w polskich filmach (zwłaszcza rozrywkowych) i pozwala się orientować, jak poszczególne role wpływać mogły na samych aktorów.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz