* * * * * * O tu-czytam
tu-czytam.blogspot.com to strona z recenzjami: portal literacki tworzony w pełni przez jedną osobę i wykorzystujący szablon bloga dla łatwego wprowadzania kolejnych tekstów.

Nie znajdzie się tu polecajek, konkursów, komciów ani podpiętych social mediów, za to codziennie od 2009 roku pojawiają się pełnowymiarowe (minimum 3000 znaków) omówienia książek.

Zapraszam do kontaktu promotorki książek i wydawnictwa.

Zabrania się kopiowania treści strony. Publikowanie fragmentów tekstów możliwe wyłącznie za zgodą autorki i obowiązkowo z podaniem źródła. Kontakt: iza.mikrut@gmail.com

wtorek, 1 sierpnia 2023

Laura Baldini: Marzenie o pięknie

Marginesy, Warszawa 2023.

Praca nad marzeniem

Laura Baldini wykorzystuje zainteresowanie rynkowe fabularyzowanymi biografiami i przedstawia historię Estée Lauder, kobiety, która odniosła sukces w branży kosmetyków. "Marzenie o pięknie" to bardzo ładnie napisana książka podchodząca pod powieść obyczajową, wyrazista i spokojna, a nawet kojąca. Autorka sięga tu po motyw ciężkiej pracy od podstaw, przedstawia tak naprawdę historię kopciuszka: kobiety znikąd, która dzięki determinacji i pomysłowości mogła podbić świat. Bohaterka tomu nie boi się wyzwań, a do tego wie, jak wykorzystywać prawa rynku. Nie rzuca się na głęboką wodę, swoje zadania realizuje stopniowo i nigdy nie podejmuje zbyt dużego ryzyka. Początki firmy znanej powszechnie wyglądają jak bajkowa opowieść i tylko jedna osoba wie, jak dużo wysiłku potrzeba, żeby zrealizować marzenia o karierze i sławie. Ale Estée Lauder nie ma wyboru, nie przygotowuje sobie planu awaryjnego: w ogóle nie dopuszcza do siebie myśli, że coś mogłoby się nie udać. Jako młoda kobieta - z wydatną pomocą wujka - opracowuje przepisy na kremy upiększające i regenerujące skórę. Wie, że kosmetyki mogą pomóc w rozwiązywaniu problemów z cerą i sprawią, że kobiety będą czuć się piękniejsze. Na początku Estée Lauder zwraca się tylko do znajomych. Prezentuje swoje produkty napotkanym kobietom, które wykażą zainteresowanie kosmetykami - wie, że po wypróbowaniu kremu zyska kolejną klientkę. Te z kolei pocztą pantoflową szerzą wieść o cudownych kremach, więc do Estée Lauder przybywają kolejne zainteresowane zakupem panie. Sama bohaterka od początku przyjmuje dewizę, że każda kobieta może wydobyć swoje naturalne piękno, jeśli tylko poświęci kilka minut dziennie na pielęgnację skóry. Stopniowo rozszerza ofertę, dodaje do niej na przykład puder. Wymyśla też, jak przyciągać klientki: do słoiczków z kremami dodaje im drobne upominki, próbki innych kosmetyków. Sama Estée Lauder nie ignoruje żadnej klientki, nawet jeśli jest zmęczona albo miała właśnie zakończyć pracę, nie kieruje się wyłącznie do zamożnych albo białych pań - każda kobieta jest dla niej tak samo ważna, bo też i każda zamieni się w wierną klientkę.

"Marzenie o pięknie" w pierwszej części jest książką pokazującą drogę do późniejszych sukcesów, chociaż zanim firma naprawdę się rozwinie, tom się skończy: liczy się tu przede wszystkim życie Estée Lauder, kobiety, która odważyła się marzyć. Najpierw autorka skupia się na wyborach marketingowych i udanych posunięciach w zarządzaniu: bohaterka tomu próbuje rozwijać biznes stopniowo. Z kolei w drugiej części, kiedy firma już dość dobrze prosperuje i pozwala na zatrudnianie nowych pracownic, autorka przenosi się do tematu życia prywatnego Estée Lauder: przedstawia cenę, jaką bohaterka zapłaciła za swoją odwagę. W ogóle w całej książce pojawia się motyw samodzielności kobiet (niekoniecznie emancypacji, ale - prawa do samostanowienia, bez wielkich buntów, jako naturalny sposób życia). Estée Lauder przekonuje swoje otoczenie, że kobieta ma prawo do robienia kariery i może dzielić się z mężem obowiązkami domowymi, nie powinna być oceniana, jeśli rozstanie się z partnerem. Przemyca autorka te komentarze co pewien czas, budując charakterystykę bohaterki (i przy okazji pokazując czytelniczkom, co stoi za przepisem na sukces). Pod koniec tomu skupiać się może już na kryzysie małżeńskim w domu Estée Lauder i przedstawiać sposoby na relację. I cała ta książka przyciągnie nie tylko osoby zainteresowane historiami rodzinnych biznesów kosmetycznych.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz