Egmont, Świat Komiksu, Warszawa 2024.
Świat faraonów
Carole Trébor i Gabrielle Bagnoli przygotowują serię dość mroczną i przez to bardziej atrakcyjną dla młodzieży. Komiksy z serii Alemina to opowieści ze starożytnego Egiptu wypełnionego magią i nietypowymi rozwiązaniami. Druga część cyklu, "Nieustraszona", pokazuje walkę córki pani faraon o zwyczajność. Razem z nią staje do walki cały klan wyjątkowych - istot z pogranicza światów. Sama Alemina jest przecież częściowo mumią, moc zyskuje w określonych okolicznościach i zniszczyć ją można niekoniecznie w konwencjonalny sposób. Na razie Alemina ma jeszcze więź psychiczną z matką - może dzięki temu zyskiwać podpowiedzi dotyczące działań mających na celu ocalanie egzystencji (chociaż niekoniecznie - życia jako takiego). Poza Aleminą pojawiają się w ekipie i szkielety, i zombie, i duchy - całe stado przedziwnych stworzeń, które śmierci nie muszą się bać, ale przede wszystkim chcą istnieć za wszelką cenę. Wprawdzie ich wrogowie są okrutni i nie cofną się przed niczym, jednak Alemina wie, że może liczyć na swoją grupę. Teraz musi ocalić uadżet - naczynie gromadzące moc przodków. Tylko córka faraona może z amuletu korzystać, dla wszystkich innych to poważne niebezpieczeństwo - jednak nie brakuje takich, którzy pragną zyskać potężną moc za wszelką cenę. Odbiorcy błyskawicznie przekonają się, że Alemina nie może chwilowo liczyć na matkę, co więcej - powinna pospieszyć jej z pomocą i uwolnić z więzienia - ale musi też zatroszczyć się o swoich, o tych, którzy zapewniają jej kruche ale jednak poczucie bezpieczeństwa i o tych, którzy bez wahania stają ramię w ramię z księżniczką, żeby ją chronić i pomagać w misjach.
Jest to seria wymagająca od odbiorców sporego skupienia ze względu na konstrukcję świata przedstawionego. Trzeba uważności, żeby zorientować się we wzajemnych zależnościach między bohaterami i w celach eskapady. Nie ma czasu na wyjaśnienia, jeśli coś się gdzieś pojawi, to tylko dla wygody w dialogach - odbiorcy będą musieli poświęcić sporo czasu na przeanalizowanie specyfiki poszczególnych bohaterów i ich umiejętności, relacji i rodzaju zagrożeń. Sporo tematów wypełnia magia i zestaw amuletów, czyli rozwiązań spoza realizmu - więc tym trudniej będzie śledzić opowieść. Do tego liczy się dynamika, tempo akcji jest mordercze - a ponieważ zagrożenia należą do poważnych i potężnych (żeby pokonać boskie moce), nie ma mowy o kompromisach. W tym tomiku znajdą się sceny rodem z filmów sensacyjnych - przerobione na opowieść ze starożytnego Egiptu w powiązaniu z fantastyką. Żeby odrobinę ułatwić odbiorcom motywy grozy, w tomiku znalazło się też miejsce na przekomarzania się drugoplanowych postaci (zwłaszcza na śmiech z jednego, który się trochę rozpada i stale gubi jakąś część ciała). Bardzo tu kolorowo i bardzo gwałtownie, co powinno się spodobać młodzieży spragnionej silnych wrażeń.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz