PWN, Warszawa 2016.
Skuteczność
„Mądrzej, szybciej, lepiej. Sekret efektywności” to książka, która ucieszy nie tylko poszukujących niebanalnych przepisów na samorozwój. Spodoba się również miłośnikom testów psychologicznych, badań i eksperymentów. Charles Duhigg opisuje osiem czynników wpływających na efektywność – w rozbudowanych, dobrze przemyślanych rozdziałach. Niezwykle starannie analizuje teksty źródłowe, podpiera się nie tylko artykułami – sięga po wypowiedzi bohaterów kolejnych opowieści, prosi o autoryzację tekstu i przytacza wyjaśnienia w obszernych przypisach. Duhigg rezygnuje ze stylu pop, zależy mu na rzetelnym opracowaniu materiałów.
Ta książka nie ma charakteru poradnika. Autor odrzuca system przejrzystych wyliczeń, ilustracji i schematów. Owszem, czytelnicy będą mogli wyciągać wnioski z lektury, ale sposób działania nie zostanie im podany na tacy. Duhigg zajmuje się bowiem wyjaśnianiem mechanizmów dotyczących składników efektywności, a nie udzielaniem porad. Każdy rozdział z ośmiu części tworzących tę książkę rozpoczyna się od sytuacji, która wtrąca odbiorców niemal w powieściowe lub filmowe klimaty. Pojawia się tu pilot samolotu przed ważnym egzaminem, mężczyzna porwany z własnego domu, doktorantka, która karierę na uczelni porzuca dla gry w pokera, człowiek, który stracił ochotę do działania (ale nie ma objawów depresji ani innych chorób) czy zespół przygotowujący film „Kraina lodu”. Przedstawiane tu postacie pojawiają się w punktach przełomowych, na moment przed ważnym wydarzeniem. Za każdym razem konkretny przypadek (później uzupełniony kolejną historią) budzi zainteresowanie czytelników – tak duże, że ci zostaną przy opowieści, żeby dowiedzieć się, jak potoczyły się sprawy. Duhigg wykorzystuje ten zabieg: tłumaczy, jak konkretne postawy działają na poziom efektywności. Odwołuje się między innymi do motywacji, określania celów czy pracy zespołowej, sprawdza znaczenie kreatywności i umiejętności zarządzania zasobami ludzkimi. Rozbija temat efektywności na warunki potrzebne do uzyskania takich wyników – i naświetla znaczenie każdego z nich z osobna, posługując się czytelnymi przykładami. To pozwala na zrozumienie kolejnych etapów procesu i daje proste przełożenie na ludzką naturę. Sytuacje wymagające efektywnego działania są bardzo różne i często nawet nie do wyobrażenia dla zwykłych odbiorców – Duhigg korzysta z ekstremalnych zagadnień nie tylko dla wyostrzenia problemu, ale również ze względu na rozrywkę czytelników. Z takim nastawieniem o wiele łatwiej będzie mu dotrzeć do swojej publiczności.
„Mądrzej, szybciej, lepiej” to książka napisana dziennikarsko – czyta się ją jak reportaż, choć to przecież publikacja popularnonaukowa. Nie ma w niej fragmentów nijakich czy mdłych: rzadko się zdarza, by tom z tej dziedziny tak bardzo trzymał w napięciu i angażował w lekturę. Charles Duhigg jest mistrzem w opisywaniu sensacji, uprawia niemal beletrystykę. Stanowi jego książka kontrpropozycję do poradników z samorozwoju – dostarcza obszernych i rzeczowych analiz, szeregu ciekawostek i dobrze przemyślanej wizji struktur efektywności. To publikacja dla odbiorców, którzy lubią porządek i udane narracje. „Mądrzej, szybciej, lepiej” pokazuje, co wpływa na efektywność – i w jaki sposób pobudzić do bardziej skutecznego działania w najtrudniejszych sytuacjach. Duhigg zamienia się prawie w literata, ale nie oznacza to, że rozmywa sensy opowieści. Zapewnia odbiorcom tom starannie opracowany (pod różnymi względami) i z całą psychologiczną podbudową. Sprawia, że efektywność nie jest tylko pustym marketingowym hasłem.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz