PWN, Warszawa 2016.
Kariery
Po raz kolejny PWN przedstawia listę młodych, ambitnych i przedsiębiorczych kobiet, które bez oglądania się na innych odniosły sukces w biznesie, wypromowały własną formę, pokonały konkurencję lub pojawiły się na rynku z pomysłem, na który przed nimi nikt nie wpadł. Tom „Młoda fala. Jak odważyć się na biznes” to cykl wywiadów i rozmów z dziesięcioma paniami, które wytyczają sobie cele nie do osiągnięcia dla przeciętnych odbiorców – i realizują plany, nawet te najbardziej śmiałe. Paweł Oksanowicz przygląda się każdej historii z osobna, dzięki czemu może tak dobrać tematy, by książką zainteresować jak najszersze grono czytelników. Są tu kobiety, które działają na rynku mody i biżuterii lub kosmetyków – osiągają sukcesy w dziedzinach stereotypowo do płci pięknej przypisanych, ale znalazły się i przedstawicielki branż powiązanych z telemedycyną lub IT. Paweł Oksanowicz zaprasza do rozmowy specjalistkę od tradycyjnych kin – konkurencji dla multipleksów – i dietetyczkę, która w niewielkim mieście zmienia żywieniowe przyzwyczajenia ludzi. Zróżnicowanie tematyczne to jeden z atutów „Młodej fali” – pokazuje, że w każdej dziedzinie można osiągnąć sukces, jeśli tylko prezentuje się pewne cechy charakteru. Jakie – to już płynie bezpośrednio z rozmów z bohaterkami tomu, chociaż czytelnicy będą też wyciągać własne wnioski.
Paweł Oksanowicz w „Młodej fali” najczęściej oddaje głos rozmówczyniom, usuwa swoje pomocnicze pytania i daje opowieściom po prostu płynąć. Nie wybija w ten sposób zainteresowanych z lektury, przedstawia za to skrótowy obraz firmy czy pomysłu. Jeśli jednak bohaterki wolą obecność interlokutora wspierającego swoimi pytaniami relację – Oksanowicz się ujawnia. Dodaje też – już poza nurtem rozmowy – własne komentarze na temat firmy, zjawisk na rynku lub wyzwań, z jakimi kobiety musiały się uporać. To uzupełnienie, które odbiorcom wiele może wyjaśnić, naświetla bowiem zagadnienia znane raczej specjalistom niż laikom. W ogóle Paweł Oksanowicz bardzo dba o swoich czytelników. Inaczej niż w zwykłych publikacjach popularnonaukowych (także w tej serii!), stara się zapewniać przypadkowym odbiorcom komfort lektury i podstawową wiedzę, choćby związaną z fachowymi – obcojęzycznymi – terminami. Gd zatem wyrażenie lub nazwa pojawia się po raz pierwszy, autor wprowadza nawiasowe wyjaśnienie. To dobre rozwiązanie, pozwala bowiem dotrzeć z tomem również do osób, które ze światem biznesu niewiele mają do czynienia, a chciałyby uważnie przestudiować drogę do spełniania marzeń i tę pozycję. Oksanowicz również starannie dobiera bohaterki tomu, ale nie tłamsi ich charakterów czy nawet naiwności w dziedzinie pozabiznesowej (jedna z pań przyznaje się do korzystania z usług tarocistki). Każda z bohaterek inaczej patrzy na swoją firmę i rozwój kariery, różne są też źródła pomysłów czy kierunki obranych dróg. Jedna z pań zwraca uwagę na budowanie wizerunku marki, inna – na wartości rodzinne, ktoś podkreśla znaczenie psychologicznego podejścia do pracowników, ktoś inny – rolę znajomości ze studiów. Punktów wspólnych, także w samym przebiegu indywidualnych historii, jest tym razem bardzo dużo, ale najciekawsze w tym akurat tomie okazują się różnice. „Młoda fala” pod tym względem nie zawiedzie.
Bohaterki książki nie nauczą, jak osiągnąć sukces w biznesie, ale zaprezentują swoje marki i znajdą miejsce na zareklamowanie ich. Z punktu widzenia przeciętnego odbiorcy każda z pań z tomu odniosła niewyobrażalny sukces – wywiady pozwalają zrozumieć, jaka była jego cena. To spojrzenie na osoby, które zazwyczaj – mimo wszystko – pozostają w cieniu i nie trafiają do zbiorowej świadomości, ale też postacie spoza zasięgu wyobraźni odbiorców. Paweł Oksanowicz trafia więc swoją książką nie tylko do zainteresowanych tematyką biznesu i robienia kariery w Polsce, ale i do zwykłych czytelników – tym razem i oni mogą zagłębić się w lekturze o innym świecie na wyciągnięcie ręki.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz