Muza SA, Warszawa 2013.
Ciężka praca
Na rynku jest już wiele popularnych poradników dotyczących psychologii sukcesu, nastawienia na sukces i kształtowania własnego życia – zawodowego czy prywatnego – tak, by dostarczało jak najwięcej satysfakcji. Jednak z reguły publikacje te, kierowane do odbiorców niespecjalnie cierpliwych, zawierają chaotyczne i przypadkowe wskazówki, co automatycznie sugeruje miałkość porad i mniejszą przydatność ich w życiu codziennym. Carol Dweck jest świadoma, że tworzy książkę popularnonaukową, ale chce uniknąć błędów innych autorów i dlatego w całym, zawierającym sporo sensownej treści, tomie, skupia się na dwóch jedynie postawach – nastawieniu na trwanie oraz nastawieniu na rozwój. Na nich wyjaśnia zasady działania psychologii sukcesu i tłumaczy, co zrobić, aby skutecznie stosować we własnym życiu porady prowadzące do samospełnienia.
Ale Carol Dweck odrzuca nachalne promowanie huraoptymistycznych postaw, wyjaśnia, że jeśli ktoś dobrze czuje się ze swoim nastawieniem, nie musi go zmieniać. Autorka przedstawia system korzyści i wad płynących z obu pomysłów na życie, wybór pozostawiając czytelnikom. Bardzo szczegółowo analizuje codzienne decyzje, przedstawia charakterystyczne reakcje na trudności i, co w kontekście popporadników najważniejsze, nie obiecuje poprawy bez zmiany nastawienia i przygotowania do ciągłych wyzwań. „Nowa psychologia sukcesu” nie da przepisu na łatwy i bezwysiłkowy sukces – ale pokaże możliwości tkwiące w nastawieniu na rozwój. Nie będzie też w tej książce taniej retoryki i chwytów marketingowych – Carol Dweck proponuje dobrą jakościowo publikację. Wie, że pisze dla szerokiego grona odbiorców – w tym dla zwykłych czytelników, którzy niekoniecznie będą mieli coś wspólnego z psychologicznymi teoriami – dlatego dokładnie tłumaczy swoje koncepcje i podbudowuje je wieloma przykładami wziętymi z życia. Przygląda się tym sferom codzienności, które mogą zainteresować docelową grupę odbiorców, a to oznacza, że zajmuje się nie tylko tematem odnoszenia sukcesów w karierze (począwszy od wczesnych lat procesu edukacji), ale i zagadnieniami, które w zwykłych poradnikach dotyczących pozytywnego myślenia się nie pojawiają. Porusza między innymi temat związków i pokazuje, jak z problemami w tej dziedzinie radzą sobie osoby nastawione na rozwój. Tym samym podsuwa nieszablonowe rozwiązania konfliktów i prezentuje oryginalny pomysł na porozumienie. Zatrzymuje się też nad rolą nastawienia w sporcie oraz nad kształtowaniem odpowiednich postaw u dzieci. Nie posługuje się naukowym żargonem, za to przez cały czas zakotwicza swoją opowieść w zwykłej egzystencji bliskich i znajomych – co będzie dla odbiorców brzmieć z reguły przekonująco.
Carol Dweck stara się odrzucać ton znany z popularnych publikacji dotyczących odnoszenia sukcesu. Dla niej celem nie jest wypracowywanie krótkich hasłowych wskazówek do wcielania w życie, ale dokładne wyjaśnienie teorii nastawienia. Porady są tu traktowane tylko jako dodatek, pełnią też rolę swoistego podsumowania rozdziałów. Autorka chce najpierw zachęcić czytelników do rozważenia słuszności jej poglądów: dopiero gdy ci wyrobią sobie własne zdanie o pomysłach na sukces, mogą twórczo korzystać z tej książki. Nie proponuje zatem „Nowa psychologia sukcesu” bezmyślnego powtarzania motywacyjnych haseł, ale też nie obiecuje prostego i bezwysiłkowego sukcesu. Wskazuje za to drogę ciężkiej pracy. To idealna publikacja dla czytelników zmęczonych już kopiowanymi na masową skalę frazesami bez psychologicznej i rzetelnej podbudowy. Carol Dweck ma kilka ciekawych rzeczy do powiedzenia – a wygłasza je bez akademickiego zadęcia, prosto i atrakcyjnie zwłaszcza dla odbiorców, którzy będą chcieli zgłębić temat.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz