Muza SA, Warszawa 2012.
Dla trenerów
Coaching staje się coraz bardziej popularny; wprawdzie częściej wkracza na razie do firm i korporacji niż do egzystencji jednostek – ale za sprawą działań marketingowców pojawiła się w świadomości potencjalnych klientów potrzeba korzystania z usług trenera, doradcy, coacha. Sceptycznie nastawieni do tego zawodu w tomie „Coaching doskonały” znajdą wiele potwierdzeń swoich postaw. Zwolennicy coachingu też powinni być zadowoleni – w trakcie lektury lepiej poznają sens tego rodzaju działalności. W szczególności natomiast tom przyda się samym coachom: to podstawowy podręcznik, zestaw ważnych porad dotyczących pracy z uczniem. To również dobre podsumowanie dwudziestoletniej historii coachingu, najważniejszych odkryć, dokonań i osiągnięć. Zawiera artykuły dwudziestu dwóch specjalistów z branży i pozwala na wielostronny ogląd tematu.
Tom został przygotowany bardzo starannie i podzielony na trzy części – pierwszą stanowi omówienie istoty coachingu, drugą – modele i techniki, trzecią – problemy. W każdym artykule pojawiają się wyróżniane graficznie zestawy pytań, wyliczenia, analizy przypadków, wykresy i diagramy. Nie ma tu miejsca na teoretyczne i niedookreślone rozważania, pojawiają się same konkrety i użyteczne wskazówki, sporo tu pomocnych komentarzy. Podczas lektury czytelnikom nasuwać się będą rozmaite pytania i dość szybko znajdą się na nie odpowiedzi, co świadczy też o dobrym przygotowaniu całego tomu i wyjściu naprzeciw oczekiwaniom odbiorców.
Można się z tej książki wiele dowiedzieć na temat pracy i zadań coacha. Część pytań kierowanych do uczniów może wydać się naiwna, podobnie zresztą jak scenariusze rozmów przywoływanych przez autorów – wystarczyłby sceptycznie nastawiony podopieczny, by przekreślić wszelkie wysiłki. Dość szybko jednak pojawiają się w tomie porady dotyczące postępowania z trenowanymi i klientami – i szczegółowe przygotowania do wyzwań. „Coaching doskonały” przynosi sporo rozwiązań praktycznych dla zaangażowanych w temat. Charakterystyczne dla tej publikacji są krótkie i rzeczowe akapity, próby usystematyzowania wiedzy i budowanie zestawów porad dla zaawansowanych. To strukturalne podejście może lekko kontrastować z sednem pracy coacha – w tym zawodzie wielu odbiorców nie dopatrzy się konkretów i rzeczowej pomocy. Nie da się jednak odmówić przydatności samej książki. Nie ma też przesady w zamieszczonej na okładce zachęcie „Jeśli ktoś chciałby mieć tylko jedną książkę o coachingu, to powinien wybrać właśnie tę”.
Książka będzie pomocna wszystkim zainteresowanym rozwojem osobistym i czerpie z coraz bardziej modnych ostatnio tematów, między innymi porusza kwestię programowania neurolingwistycznego. Motyw coachingu ujmuje kompleksowo, poczynając od prób definicji i wyznaczenia zastosowań, przez postępowanie z podopiecznymi – aż po sposoby kontrolowania efektów i zasady wprowadzania akredytacji. Każdy rozdział-artykuł opatrzony jest obszerną bibliografią, więc zainteresowani zagadnieniem bez trudu znajdą dalsze źródła. Dla tych, którzy swoją przyszłość wiążą z doradztwem personalnym i coachingiem, tom „Coaching doskonały” to lektura obowiązkowa. Cieszy się zresztą ogromnym powodzeniem (anglojęzyczne wydanie już doczekało się wznowienia, nie zdziwię się, jeśli podobnie będzie i z polskim – zwłaszcza że na chłonnym rynku nie ma jeszcze zbyt wielu takich publikacji). Nie bez racji podtytuł tej książki to „przewodnik profesjonalny”.
To pozycja dla zainteresowanych – ale czas poświęcony na lekturę nie będzie czasem straconym. Książka przynosi sporo ciekawych wiadomości i dobrze wprowadza w tematykę coachingu.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz