piątek, 2 maja 2014

Justyna Mrowiec: W altanie Aleksandra Gierymskiego

Narodowe Centrum Kultury, Warszawa 2014.

Zabawa w malowanie

Oswajanie dzieci z kulturą wysoką nie musi wiązać się z nudnym przekazywaniem wiedzy. Seria Magiczny ogród sztuki pokazuje, jak zamienić edukację w zabawę. Oczywiście nie jest to pomysł nowy, w minionych dekadach pojawiło się na rynku wydawniczym kilka wartych uwagi propozycji przybliżających arcydzieła malarstwa dzieciom – ale i tej inicjatywie warto się przyjrzeć. Tomik „W altanie Aleksandra Gierymskiego” to próba znalezienia sposobu na połączenie zabawy i nauki, a autorka wykorzystuje w nim różne metody przykucia uwagi dzieci.

Punktem wyjścia jest obraz „W altanie”. Justyna Mrowiec zapożycza sobie jeden z momentów pozowania do obrazu. Żeby od początku zaciekawić dzieci, bohaterowi – chłopcu, który ma psa i uwielbia piłkę nożną – wręcza się najnowszy model smartfona. Wysyła go autorka w czasy Aleksandra Gierymskiego nie po to, by przeżył wyjątkową przygodę o fabularnym rozmachu, ale żeby mógł przyjrzeć się pracy malarza i zadać mu kilka standardowych pytań. To nawet nie opowiadanie a wprowadzenie do serii zabaw i zadań. W dalszej części książki nie będzie już fabularyzowanych historii. W krótkim tekście przedstawiony został życiorys Aleksandra Gierymskiego, a dzieci uczące się czytania ze zrozumieniem mają na jego podstawie ułożyć pytania do podanych, bardzo zwięzłych, odpowiedzi. To jedyne polecenie, które bardzo kojarzy się z zadaniami szkolnymi i części odbiorców (młodszych) sprawić może pewną trudność – ale uczy ścisłości i skoncentrowania na faktach.

Kolejne zadania odnoszą się do zabaw lubianych przez maluchy. Bardzo często trzeba uzupełnić rysunek o nietypowe kształty (na przykład klasyczną perukę, fontannę, fragment ogrodu lub „bajkowe” stworzenia) – to spore wyzwanie dla dzieci, ale również okazja do poćwiczenia wyobraźni. Żeby lepiej uświadomić sobie różnice między epokami, odbiorcy będą musieli także narysować współczesne stroje postaciom z obrazów. Przyjrzą się uważnie rozkładowi światła i cienia, zaprojektują lampion, a także stworzą puzzle. Na końcu dzieci czeka edukacyjna tematyzowana gra planszowa, która pozwoli zapamiętać kilka obrazów Aleksandra Gierymskiego i dostarczy rozrywki alternatywnej wobec komputerów.

Za każdym razem polecenie dla małego odbiorcy poprzedzone jest krótkim komentarzem na temat pracy malarza i informacji z przeszłości. Dzieci dowiedzą się między innymi czegoś o ogrodach angielskich i francuskich, a także o dawnych strojach. Wiedzę mają szansę utrwalić dzięki zadaniom z książki, przy okazji rysowania i kolorowania.

„W altanie Aleksandra Gierymskiego” to typowa publikacja, która zabawę ma uzasadnić nauką lub też naukę wesprzeć zabawą. Proponuje kilkulatkom sporą dawkę wiadomości, ale i dużo ciekawostek spoza encyklopedycznych życiorysów. Oswaja z dziełami malarstwa, a poza tym wzmacnia kreatywności zachęca do ćwiczenia wyobraźni. To, co zwykle sprawdza się u najmłodszych, zostało tu starannie opracowane i wykorzystane jako źródło zabawy oraz intelektualnej stymulacji. Najważniejsze jednak, że tomik przybliża dzieciom dokonania kulturowe i sprawia, że mali odbiorcy zainteresują się sztuką – a na pewno przyswoją sobie informacje przekazywane przez autorkę. Książka „W altanie Aleksandra Gierymskiego” pokazuje, jak zachęcać kilkulatki do śledzenia malarstwa – przynosi także trochę rozrywki i pozwala zmierzyć się z mistrzem w tworzeniu strojów i fryzur dla postaci z obrazu. A to wartość, której muzea nie zaoferują.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz